Valnötsbröd

Detta goda recept kommer från Riddarbageriets brödbok av Johan Sörberg. Boken innehåller mest en massa fina surdegsrecept. Det här brödet är det snabbaste brödet enligt författaren och bakas utan surdeg.

Valnötsbröd

Underbart gott valnötsbröd

450 g vatten (4,5 dl)
450 g vetemjöl (7,5 dl)
220 g rågsikt (4 dl)
20 g jäst (1/2 paket)
10 g ljus sirap (o,5 msk)
20 g salt (1 msk)
100 g valnötter (2,5 dl) Välj hela, fina nötter och grovhacka dem.
eller solrosfrön/pumpafrön (2 dl)

Blanda samtliga ingredienser förutom smaksättningen i en bunke.

Kör degen i maskin i fem minuter eller knåda för hand i 10 min.

Tillsätt smaksättningen de sista 20 sek.

Låt degen vila i 20 min.

Dela i två bitar, rundriv och låt vila i 10 min.

Platta ut degen och rulla ut den till  spolformade eller runda bröd.

Pensla med vatten och strö på vald smaksättning. Om du valt valnötter, använd endast mjöl. Valnötter bränns lätt.

Strö på grovt rågmjöl.

Låt jäsa i 30-60 min till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 250 grader.

Snitta valfritt mönster. Skårorna ska vara ca 1 cm djupa.

Sätt in bröden i ugnen och spraya in vatten.

Sänk värmen till 220 grader och låt bröden stå inne i 25-30 min.

Kommentera

