Speedy HV-sauce eller ajvarkyckling

Ibland blir det bra ändå!

Ikväll skulle jag laga en riktigt snabb kycklinggryta. Kyckling, bacon, purjo, ajvar och (havre)grädde. Hade lovat storsonen att göra spaghetti till. Han skulle ladda inför cupen som börjar i morgon. Först inser jag att jag inte har ajvar så det räcker. Tänker om och vill ta paprikapulver, tomatpuré och vitlök istället. Men, paprikapulvret fnyser lite åt mig och tar slut innan jag har pudrat på så mycket jag behöver. Meh! Till råga på allt hade jag ingen spaghetti! Detta noll-koll-läge i köket är helt olikt mig! Det fick bli dinkel fullkorn-hattar till. Barnen mumsade glatt, och 6-åringen tyckte till och med pastan var god! Slutet gott, allting gott.

Jag ska ge dig receptet på den superenkla grytan också! Vi kallar den Speedy HV-sauce, eftersom storsonen skulle göra ett arbete på engelskan för ett par år sedan. De skulle skriva recept på engelska. Eftersom jag just hade komponerat ihop denna snabba gryta då, så fick det bli den. HV står förstås för hockeylaget HV71. Jag brukar ”höfta” receptet, men det brukar innehålla ungefär detta:

3-4 kycklingfiléer skurna i tärningar

1 pkt bacon (eller lite mer)

1 purjolök (även det gröna)

2 dl ajvar av valfri styrka och sort

4 dl mellangrädde, eller oatly havregrädde.

Salt och nymalen svartpeppar.

Skölj och skiva purjolöken tunt.

Strimla baconet. Stek purjo och bacon tillsammans tills purjon är glansig och baconet stekt. Lägg i ajvar och grädde. När det kokat upp lägger du i kycklingen och låter grytan koka i ca 10 min. Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med fullkornspasta och en grön sallad.

Kan varieras efter smak! Några exempel: lägg till vitlök, strö i ärter på slutet, ta mer bacon, som först knapersteks, tillsätt färsk paprika. Eller strunta i bacon och ta mer ajvar.

Kommentera

