Testade koriander igen – i en salsa

Salsa

Den kallrörda salsan är frisk och god.

Det är roligt att vidga sina smakvyer. Jag gillar det mesta. Och i princip allt är ju ätbart. Men ibland stöter man på en smak som man inte riktigt kommer underfund med. Så är fallet med koriander. En kompis lovordade sin kallrörda salsa i så läskande ordalag att jag var tvungen att utmana mina smaklökar igen.
-Det ska vara mycket lime och minst en kruka koriander i salsan, sade denna tjej, som bott några år i Florida.

Sagt och gjort. Jag skar två mindre, röda paprikor, fyra tomater utan kärnhus och två små rödlökar i småbitar och letade sedan efter matberedarens knivar för att mixa till det hela lite. Men, tji fick jag. Kniven hade gått upp i rök, så jag fick ”riva” salsan på finaste rivskivan. Det funkade för all del hjälpligt…
I med 1 tsk salt, massor av svartpeppar direkt från kvarnen och så limeskal från en lime och saft från 1 ½ lime. En knivsudd socker fick balansera syrorna lite innan den finhackade koriandern från en hel kruka rördes ner. Det hela fick står och dra en timme.

Alltså, det är inget fel på den här salsan, att den är kallrörd gör den fräsch och god, men den där koriandern kommer att bytas mot någon annan örtkrydda för min del nästa gång. Sen så kan man gott smyga ner lite sambal eller en chilfrukt för att få upp hettan lite.

Ingen i familjen tyckte att koriandern var övertygande. Sonen sade att min ”vanliga” salsa är godare – en variant med balsamvinäger som kokas en timme eller så. Det receptet kommer en annan dag!

Nu hoppas jag på att någon vill hjälpa mig att hitta ett annat recept med koriander, för jag ger inte upp så lätt!

2 responses to “Testade koriander igen – i en salsa

  1. Oj oj så olika smaken kan vara. Och vem bestämmer vad som är bra smak eller inte? Jag fullkomligt älskar koriander!
    Det är så tråkigt bara att det inte går att få tag på grövre sort än de tunna lite mesiga krukodlade vi har här. En salsa kokad på tomater, vitlök, lök, citron och till sist en rejält stor knippa grovt hackad koriander går inte av för hackor 😉

Kommentera

