Rena smaker håller i längden – gäller även oliver


Bulgursallad med citronoliver

Bulgursallad med citronoliver

Det är fredag och halva Sverige äter tacos, tror jag. Vi har tillbringat alldeles för mycket tid i skoaffärerna för att hinna fixa nåt på spisen, då det fick bli rester från veckan tillsammans med en nygjord bulgursallad med zucchini, rödlök, kidneybönor och lite smaksättning.  Dottern älskar oliver och jag gillar nya smaker. Så det passade ju bra att prova oliver med citronsmak.

Nu ska jag erkänna att jag är lite skeptiskt till citronsmak när den inte kommer från nyligen pressade, färska citroner. Jag får ganska snabbt associationer till toalettrengöringsmedel. Mineralvatten med citron till exempel, eller köpt citronglass, brukar smaka konstigt. Så jag hade inga höga förväntningar.

Jag tog en oliv och stoppade i munnen på maken, som älskar gröna oliver. Jag hade gett vad som helst för att ha haft en filmkamera för att fånga hans min när det inte smakade som han hade förväntat sig – gröna oliver, rätt och slätt. För jag hade förstås inte förvarnat honom om citronsmaken. Nej, där gjorde de ingen succé, kan man säga.

Fyllda oliver från Zeta

Fyllda oliver från Zeta

Dottern var först entusiastisk, men efter (nästan) en näve  citronoliver sade hon  att ‘nä’, kanske inte de allra godaste oliverna hon ätit, trots allt. Själv blev jag positivt överraskad av att citronsmaken var äkta och bra, med viss beska (av skal?). Denna beska hade inte behövt vara där. Den var inte till olivernas fördel i min smak. Själva olivsmaken var dock god och konsistensen bra. Ett extra plus för att oliverna är utan konserveringsmedel. Men om familjen får välja så fortsätter vi köpa andra olivsorter av Zeta – de naturella.

2 responses to “Rena smaker håller i längden – gäller även oliver

  1. Jag är mycket förtjust i den variant som finns med chili. Kan definitivt pigga upp en köttfärssås. Håller med om att rena smaker ofta är att föredra men om det är två eller flera rena och äkta smaker/varor som blandas så kan kombinationen väl bli lika bra 😉

    • Du har rätt. Jag är egentligen ingen renlärig människa på smakfronten… men ofta är det de rena/enkla man gillar bäst i längden i alla fall. Har en burk med Zetas chilioliver hemma. Ska ta och testa den också så snart som möjligt! Det är ju känt att olika smaker gifter sig med varandra och bildar en större helhet, så jag får ta och bli lite mer nyanserad! 🙂

Kommentera

