Det tyska brödet i allmänhet och Hofpfisterei i synnerhet

Hofpfisterei, Viktualienmarkt

Hofpfisterei, Viktualienmarkt

Tyskt bröd kräver ett alldeles eget blogginlägg. För det är så gott! Det finns naturligtvis industribröd här också, eller påsar med brödmix för den som vill ha en mer hembakad känsla.

Frukostbröd

Frukostbröd

Själv går jag till kvarterets bageri. Varje morgon. Jag älskar att välja mellan ljusa och grova frallor. Med eller utan solrosor, pumpafrön och fullkorn. Den här senaste resan snöade vi in på salta kringlor (ja, jag är i och för sig såld på dem sedan länge) och enkla, ljusa frallor: Kaisersemmeln eller Sternsemmeln.

Det funkar bra med bara smör på, men om man envisas, kan man ju ha vad som helst. Smöret i Tyskland är alltid osaltat. Lite ovant för en svensk, men perfekt till kringlorna som är beströdda med grovt salt.

Kringlorna, Brezen, är gjorda på en deg som man kallar Laugenteig, eller lagdeg. De kokas på samma sätt som bagels i en lag innan de gräddas. Om de görs på surdeg eller inte, har jag inte lyckats luska ut, men jag skulle tro det eftersom de är så smakrika. Dessa kringlor passar väldigt bra till öl. Och till bayerska nationalrätten Weisswurst. En korv som görs på kalv och som ska ätas innan klockan tolv på dagen. Den serverar parvis i en skål med hett, kryddat vatten och äts med Breze, speciell sötstark senap och en Weissbier (veteöl). Oj, jag blir hungrig bara jag tänker på det.

Riktigt stora kringlor köper man annars i ölträdgårdarna. De väger runt 300 g och delas mellan dem som sitter vid bordet. Lämpligen äter man lite revben eller annat grillat kött till.

Tyvärr är kringlor svåra att transportera och spara, men jag brukar köpa stänger av samma deg, så många som får plats i resväskan, frysa in så fort jag kommer hem och sedan baka upp i ugnen. Nästan lika gott som en färsk… nästan.

Brödhyllan hos Hofpfisterei

Brödhyllan hos Hofpfisterei

Mitt favoritbageri är Hofpfisterei, som jag skrev om i mitt förra inlägg. Brödet bakas i centrala München sedan 700 år. De har klarat dig igenom pest, kolera, bränder och krig, som de själva säger i sin film. Pfisterei är ett gammalt ord för bagare. Hofpfisterei har flera säljställen och allt bröd är ekologiskt. De har underbara surdegsbröd som håller länge. Bröden är bakade på ren råg eller blandningar, med eller utan frön. Deras bästsäljare är solrosbrödet med malda frön. Men det äldsta är 1331. Min favorit är deras ”Öko-Spezial” med 90 % råg och 10% vete. Ett bröd väger två kilo, men de delar gärna och skivar det till och med i skivor, om du vill. Det mest fantastiska är att de kan leverera bröd till utlandet.

Jag har skrivit till dem för att se om de har information på engelska, men tills vidare får ni som kan språket hålla tillgodo med deras underbara film på tyska. Den och annan information finns på http://www.hofpfisterei.de/index.php. Om du inte vill se filmen, så kan du ju titta på deras hemsida, bara för att den är så himla snygg!

Bröd ska förvaras så att det kan andas. Därför levereras brödet i ett specialpapper som är plastat på ena sidan, men perforerat med en massa hål. Denna brödfolie kan också köpas i vanliga affärer. När jag kommer hem till Sverige övergår jag alltid, med bara lite dåligt samvete, till mina vanliga plastpåsar. Brödet må kvävas, men det håller sig mjukt längre i plastpåsar. Det ni, alla brödexperter!

För dig som inte har fått nog av bröd och bakat nu, kan jag bara antyda att om brödet är gott i södra Tyskland, så är bakverken himmelska. Men det får bli en annan resa, det!


Kommentera

