Sallad och omelett med tryffelolja

Champinjonomelett förstärkt med tryffelolja

Champinjonomelett förstärkt med tryffelolja

Har man öppnat en flaska så har man! Nu pratar jag inte om vin, utan om vit tryffelolja. Den ska helst konsumeras inom en månad från det att man har öppnat flaskan. Tur då att den bara innehåller 100 ml! Jag har redan testat champinjonsallad och det var väldigt gott (recept längre ner i detta inlägg)! Den här gången förstärkte jag smaken på en champinjonomelett med tryffelolja. Tänka sig, det blev riktigt gott det också! Tryffel har en säregen smak. God, men speciell. Om jag ska beskriva hur oljan smakar, så skulle jag säga ”åt svamphållet, men ändå inte”. Den fördjupar smakerna på rätten, på något sätt. En utbildad finsmakare kan säkert ge en bättre beskrivning. Men ”gott” räcker långt, det också!

Champinjonomelett med tryffelolja

Till tre personer tog jag
1 gul lök (fast jag hade en halva och lite purjo, så det går bra att blanda lite)
200g champinjoner
1 vitlöksklyfta
70 g babyspenat (en påse)
6 ägg
6 msk vatten
Olivolja att steka i
1 msk Zeta vit tryffelolja

Stek löken i oljan några minuter och sätt till svampen som skurits i mindre bitar. Stek till vätskan är borta. Vispa upp äggen med vattnet och salta och peppra. Tillsätt tryffeloljan. Vänd ner spenaten i pannan och häll i äggsmeten och se till att det lösa får rinna ner genom att röra försiktigt i omeletten i början. Låt stå på svag värme tills den har stelnat. Servera med tex tomatsallad.

Jag har testat att smussla i tryffelolja lite här och lite där under de gångna veckorna, men godast av allt var nog Zetas eget recept på champinjonsallad. Den kommer jag definitivt göra fler gånger! Så enkel, men så smakrik!

Champinjonsallad med citron, rucola och tryffelolja

Campinjonsallad med tryffelolja

Campinjonsallad med tryffelolja

250 g färska champinjoner, tunt skivade

½ gul lök, finhackad

4 msk Zeta olivolja

1 msk Zeta tryffelolja

Citron, pressad

Salt och peppar

Blanda svamp, lök och rucola. Smaka av med olivolja, rikligt med nypressad citronsaft, salt och peppar.

3 responses to “Sallad och omelett med tryffelolja

  1. Oh, jag har aldrig smakat (eller luktat heller) på tryffelolja men det låter onekligen som en god sallad i alla fall.

  2. Men håll med om att oljan luktar ”bäver” även om smaken är fin? 🙂 Jag lagade en pasta med oljan och det blev gott. Ska nog prova omeletten.
    Trevlig blogg!

    • Tja, lukten är speciell, men ändå lockande. Bäver… Hmmm. Håller fast vid ”åt svamphållet”. Lycka till med omeletten! 
      Tack för din feed-back!

Kommentera

