Svärmors goda kycklinggryta med curry

Den här grytan går snabbt att laga och den är väldigt populär hos oss. Det går bra att göra en större sats. Till oss fem gör jag nästan alltid en dubbel sats. Glöm inte att jag har hungriga storätande barn! Det som blir över får bli lunch till mig och träningsladdning för storkillen när kommer hem från skolan.  Här får jag uppdatera lite. Stora hockeykillen har flyttat hemifrån, så en dubbel sats räcker verkligen till två middagar nu för tiden. Förr blev det lunch till mig och en eller två portioner till honom.Kycklingcurry

En klassiker, lite omodern kanske, men ändå så god! Här hade jag visst ingen banan, men det är gott att servera till, liksom kokos och jordnötter. Ganska snabblagad gryta! Hoppas du har överseende med den lite skrynkliga duken. 

Till 4 pers:

400 g kycklingfiléer
1 gul lök
2 pressade vitlöksklyftor
1-2 tsk curry
1 skalat, rivet äpple
2 dl vatten
1 msk soya
2 msk mjöl
1 dl grädde (eller havregrädde)

Till servering: banan, kokosflingor och jordnötter.

Hacka löken fint och stek den glansig i lite olja. Dela kycklingen i små bitar och bryn i olja (att steka  olja är viktigt om det ska bli mjölkfritt). Tillsätt vitlök och curry och fräs ett par minuter till. Tillsätt rivet äpple, soya  och vatten och koka i tio minuter.

Rör ut 2 msk mjöl i 1 dl grädde (skaka i en burk). Tillsätt i grytan och koka fem minuter. Smaka av med salt och peppar. Ta lite cayennepeppar om du vill ha mer hetta.

Servera grytan med tillbehören, ris och en sallad.

Kommentera

