Får man sumpa en chans att bjuda på hemlagad festmat?

Ibland undrar man varför i hela friden man står där och stressar och svettas över kastrullerna strax innan, eller till och med när, gästerna kommer. Har man valt rätt meny och blev det som man hade tänkt sig? Och oj, vad lång tid allt tog! Denna gång hade jag inget val. Att laga maten själv, eller ens sitta och sukta över olika recept var otänkbart. Tiden fanns inte och som tur var visste jag det lång tid i förväg.

Exotisk planka med massor av gott!

Exotisk planka med massor av gott!

Att det skulle bli någon slags catering till store sonens konfa (och den lilles 7-årsdag) var givet. Mitt jobb skulle ta all tid tills dagen innan. Funderade lite på olika exklusiva lösningar. Men sen valde vi rätt och slätt en ”exotisk planka” med kyckling, rostbiff och skinka flanketade av massor av exotiska frukter, olika ostar, bröd och potatissallad. Supergott. Och det var så sköööönt! Det var inte ens något av stadens ”fina” cateringföretag som levererade utan vi hämtade (den förbeställda) maten på Ica på hemvägen! Den här icaaffären har en jättefin manuell chark och erbjuder en hel rad olika fräscha ”plankor”.

Maten var uppskatttad av alla oavsett ålder, den var fint upplagd och rikligt tilltagen. Sånt är viktigt!

Ändå gnager det i mig. Att sumpa ett sånt här tillfälle att laga lite roliga och festliga rätter?! Kanske något nytt till och med! Kan man verkligen sumpa det? Får man det?

Pinocchiotårta fylld med hallon

Pinocchiotårta fylld med hallon

Man kan stressa ihjäl sig om man vill. Eller så låter man bli. Det gäller att lägga prestationen åt sidan och istället koncentrera sig på det mänskliga mötet. Och mycket djupare än det där fåniga gnagandet ligger en tillfredsställelse över att vi hade en jättemysig eftermiddag och att jag vågade bestämma mig tidigt för den här lösningen. Jag hade mycket väl kunnat tänka att ”jag hinner nog det också”.  Till råga på allt bad jag svärmor fixa tårtan. Hon är bra på tårtor, min svärmor. Det blev en pinocchiotårta. En enkel men smarrig sak som görs i långpanna och fylls med hallon och grädde.

Vi blev så mätta, så jag glömde ta fram den där jättepåsen med godis som jag hade köpt. Men ingen var ledsen för det – de flesta vill ju hålla igen lite så här inför badsäsongen. Och då var plockmaten med mycket frukt perfekt!

2 responses to “Får man sumpa en chans att bjuda på hemlagad festmat?

  1. Ja man får sumpa en sån chans! Knappast så att det inte kommer att bli fler tillfällen där du kan laga både festliga och nya rätter.

Kommentera

