Invigning av baksten: födelsedagspizza!

Jag har velat ha en baksten länge. Till min födelsedag i veckan fick jag äntligen en. Idag blev den invigd på bästa sätt. Storkilen fyllde femton  och hade önskat sig hemlagad pizza. Så jag gjorde deg enligt Linneas skafferi redan på förmiddagen och tomatsås enligt norske Hobbykokken under eftermiddagen (vad skulle jag göra utan twitter??). Tur att vi grundade med en princesstårta framåt fyra, för det gick inte så fort att kavla och plocka på de väl valda ingredienserna och grädda. Jag tror det tog en och en halv timme att fixa pizzor till alla sju personer vid bordet. Alla var vid gott mod och stämningen var uppsluppen, så det gjorde för all del inget.

Pizza på sten

Bilden visar min allra första pizza... jajaja, den är varken vacker, rund eller stor 😉

Inte vacker men god, försäkrade lillkillen som fick äran att äta denna allra första, skrynkliga skapelse! Jag hade dukat fram goudaost, mozarella, skinka, salami, ananas, champinjoner, rödlök och ruccola. Var och en fick lägga på det den ville ha. Tjejen som inte äter mjölkprodukter droppade på extra olivolja.

Bara ett stökigt kök kvar

Till slut fanns bara denna tomma vinflaska och ett alldeles förfärligt stökigt kök kvar. Ja, och så sju proppmätta födelseagsfirare, förstås.

Hur fungerade bakstenen?

Bakstenen fungerade alldeles förträffligt! Pizzan blev härligt knaprig och varje pizza blir klar på några minuter (tog inte tiden, men runt 7-8 minuter, kanske). Lite tid tar det allt sammanlagt, för stenen behöver minst 40 minuter på sig att bli het. Min ugn är dessutom långsam, så det tog en timme innan vi kunde börja. Vi testade både med och utan bakplåtspapper under pizzan. Idag körde vi mest med papper eftersom vi bara har en ugnsspade och den behövs både för att sätta in och ta ut pizzan. Det är lättare att få upp pizzan på spaden med bakplåtspapper. Efter lite träning och med två spadar räcker det säkert att mjöla ordentligt. Tidigare har jag mest gjort pizza i långpanna och då får förstås fler mat på kortare tid. Under kvällen blev pizzorna både rundare och större. Så det kan nog bli ordning på matmorsans pizzor framöver.  Fast det har jag inte bildbevis på. Fotografen var ju upptagen med att kavla pizzadeg! 🙂

2 responses to “Invigning av baksten: födelsedagspizza!

  1. Kul läsning!

    Här kommer mer pizzatips: Pensla tunt med olja på degen innan tomatsåsen åker på, då får du en bra fuktspärr. Pensla också pizzakanten med olja och strö på lite flingsalt, grädda = mums!
    Är man riktigt pysslig som frugan min, vik in ost i kantena… *ojoj*
    Pizzabottnar går kanonbra att frysa, gör en bunt och lägg smörpapper i mellan och frys dem. Ta fram vart efter det går åt, olja, t-sås och fyllning och grädda bums!

Kommentera

