Ugnspannkaka med potatis och mejram

Jag improviserade lite idag. Gjorde en vanlig ugnspannkaka, men lade till bacon, purjo och potatis. Lite vitlök och mejram i och så blev det jättegott! En grönsallad passade bra till. Jag hade kassler som jag strimlade och serverade till för att få in mer protein till dem som är på tillväxt i familjen. Men smakmässigt hade det inte behövts. Den räckte till fem personer.

ugnspannkaka

Ugnspannkakan får lite extra liv av potatis, bacon, purjo, vitlök och mejram.

Sätt ugnen på 200-225 grader

Till en långpanna:

5-6 st kokta potatisar (ta vad du har, inte så noga)
1 pkt bacon (140 g)
15 cm purjolök
3 ägg
8 dl sojamjölk (osötad) eller valfri komjölk
4 dl vetemjöl
½-1 tsk salt
1 vitlöksklyfta
½ tsk torkad mejram
svartpeppar

Skär baconet i cm-stora bitar. Skölj och strimla purjolöken fint. Fördela purjo och bacon i en långpanna och sätt in i ugnen i ca 5 minuter. Riv den kokta potatisen grovt. Blanda äggen med lite av (soja)mjölken och vispa i mjöl, salt, peppar, mejram och pressad vitlök. Späd med resten av mjölken. Rör om bacon/purjo i långpannan och fördela potatisen över. Salta ev lite på potatisen. Häll i pannkakssmeten och platta till lite om potatisen vill sticka upp. Sätt in i mitten av ugnen tills smeten har stelnat, ca 30 min. Ytan ska bli lite gyllene. Låt pannkakan stå några minuter innan servering.

Servera med en sallad, lingon eller äppelmos och eventuellt kasslerstrimlor.

Det här receptet påminner i smakerna om mina rårakor. De är också smarriga! :o)

2 responses to “Ugnspannkaka med potatis och mejram

  1. Kul! Jag kom på att jag faktiskt hade ett par extra äggulor i smeten just denna gång, för jag ska göra powerbars (hann inte göra dem i samma veva). Så något extra ägg eller gula skadar nog inte i smeten.

  2. Åh, vilken spännande rätt. Jag som är så förtjust i ugnspannkaka…

Kommentera

