Lat lökpaj

Min brorsa bor i Aachen sedan många år. Någon gång om året eller två dyker han upp i Sverige, med bagaget fullt av till exempel öl, vin, bröd, brödmixer, senap, märgfrikadeller, knödel  och plommonmos. Och så lite annat som faller honom in. Lite julafton varje gång han kommer, alltså! Denna gång kom han bland annat med en pajmix på ”Elsässer Zwiebelkuchen” eller lökpaj från Alsace.

Eftersom jag känner mig lite hängig tyckte jag det satt fint att laga den idag, även om jag inte begriper varför man ska ha en mix till pajdeg som består av 2-3 ingredienser… Man tillsätter dessutom både olja och vatten. Är väl egentligen skeptisk till mixer över huvud taget, eftersom de oftast innehåller en massa onödiga saker och dessutom brukar momenten i slutändan inte skilja sig så mycket från att laga från grunden. Detta gäller nog framför allt inom bakning. Men, ingen regel utan undantag. Jag är inte någon fanatiker. Äter både ärtsoppa på burk och fryst pyttipanna. Man måste få vara lite lat ibland också! 🙂

Som tur var hade jag också en bit mjölkfri lökpaj i frysen till tjejen. För mixen var förstås inte mjölkfri.

Nå, hur smakade det? Jag hade trott att rätten inte skulle bli lika söt som om det var en svensk mix. En fransk paj i tysk tappning… Men  pajen var söt och slafsig. Tyvärr. Nu kommer jag väl drömma om god mat hela natten bara för det. Sorry brorsan!

Här hittar du ett recept på lökpaj från Alsace lagad från grunden.

Kommentera

