En mörk frestelse i koppen

Zoégas har tagit fram en ny mörkrostad kaffesort. Jag gillar Zoégas ganska kraftiga kaffesorter. Dock har jag valt deras lite mildare rostningar hittills. Favoritsorten är ”Estanzia”.  Den är krav- och rättvisemärkt. Jag blev lite nyfiken på Zoégas som företag i och med det nya kaffet och surfade in på deras hemsida. Där lärde jag mig en del om de tre faktorerna syra, fyllighet och arom som sammanlagt ger smaken. Till min förvåning står det också att ett mörkrostat kaffe har lägre syra än mellanrostat. Det är kanske därför jag gillar det här nya riktigt mörkrostade kaffet som heter Dark Temptation.

”Zoégas Dark Temptation är ett mörkrostat bryggkaffe gjort på högväxande bönor från Östafrika som ger en mjuk kryddighet och fyllighet, och pärlbönor från Brasilien som bidrar med ett friskt och nötigt inslag. Blandningen ger ett mustigt kaffe med härliga toner av stjärnanis och hasselnöt.”

Det är faktiskt så trevligt att jag överväger att sätta det överst på favoritlistan bland bryggkaffesorter. Det är till och med gott utan mjölk! Det finns bara ett problem: det är varken krav- eller rättvisemärkt. Det förvånar mig lite, eftersom man på Zoégas tror att sorten ska tilltala yngre och jag har fått för mig att den yngre generationen lägger stor vikt på sådana frågor.  Jag kontaktade Ulrika Wallberg, Nordic Brand Manager på Zoégas, för att få klarhet i frågan:

”Du har helt rätt att den yngre generationen i högre utsträckning än den äldre efterfrågar certifierat kaffe. Men det innebär inte att de flesta yngre verkligen köper det. Certifierat kaffe av något slag står fortsatt för en liten del av kaffeförsäljningen i dagligvaruhandeln, beroende på hur man räknar ca 6%. Så med vårt befintliga sortiment av två smakrika och mörkrostade dubbelcertifierade produkter (krav & fairtrade) – Zoégas Estanzia samt Zoégas Hazienda samt nya Zoégas Dark Temptation menar vi att vi har produkter för alla önskemål och behov för en något yngre och nyfiken samt smakintresserad målgrupp.”

Jag får fundera vidare på hur viktigt det är för mig att kaffet är krav- och rättvisemärkt medan jag sörplar vidare på resten av mitt Dark Temptation.

Några ord om företaget: Zoégas grundades 1886 i Helsingborg av italienaren Carlos Zoéga. Familjen Zoéga sålde företaget till Nestlé på hundraårsdagen 1986. Zoégas är ledande på marknaden för mörkrostat kaffe. Man har en egen butik i Helsingborg på Drottninggatan. www.zoegas.se

Bilden har jag lånat från Zoégas.

2 responses to “En mörk frestelse i koppen

  1. Tre Zoegas för 59:- just nu på Coop! Mvh Uffe

Kommentera

