Madre mia – vad gott det är med pistage!

För en bra tag sedan beställde jag ett lass godsaker från Butik Citronodlingen (sicilianska produkter utan tillsatser). Istället för att kasta mig över allt det goda, har jag plockat fram lite då och då. Idag var det pistagepestons tur, eller Pesto di Pistacchio. Jag gjorde en enkel rätt efter tips från Citronodlingen. Hade tänkt mig gul lök i sammanhanget, men den visade sig vara riktigt tråkig där den låg i kylen. Så det fick bli lite purjo.

pistagepasta

Pistagepastan i all sin enkelhet.

Kokade spaghetti enligt konstens alla regler och sparade någon dl av kokvattnet. Stekte bacontärningar och sedan strimlad purjo. I med peston och lite av pastans kokvatten. Rörde om ordentligt. Blandade sedan allt med spaghettin och strödde på en näve hela pistagenötter. Till detta en grönsallad med bl a solrosskott. Nästa gång ska jag se till att ha gul lök eller kanske charlottenlök hemma.

Ett extra plus för att peston inte innehåller ost och därmed är mjölkfri.

Ungefärliga mängder per portion: knappt 100 g okokt pasta, 60 g bacontärningar, några cm purjo eller någon matsked hackad lök, 2 msk pesto, 10-15 hela pistagenötter.

3 responses to “Madre mia – vad gott det är med pistage!

  1. Pingback: Minns majresan till Sicilien med pistaschpizza och minitweetup | matmorsan

  2. Pingback: Tweets that mention Madre mia – vad gott det är med pistage! | matmorsan -- Topsy.com

Kommentera

