Det närmaste jag kommit en bayersk saltkringla i Sverige

Idag handlade jag bröd på ”Bageriet” inne i stan (Jkpg). Valnöts- och fruktbröd som gräddats i sockerkaksform och så kringlor som i bageriet serveras med cream cheese, tomat och rödlök. Jag föll för utseendet på kringlorna – de påminde mig direkt om de salta, underbara kringlor man äter till sin öl och/eller till Weisswurst i München. Kringlorna har släktdrag med bagels, eftersom de kokas hastigt i bakpulverlag innan de gräddas i ugnen. Om man går så tillväga på Bageriet vet jag inte ännu, men de smakar och ser ut så.

Kringlorna på Bageriet är lite luftigare och det finns något smörigt i smaken som inte heller matchar det bayerska originalet. Men, så här nära en bayersk saltkringla har jag aldrig kommit i Sverige. Undrar om jag kan komma åt deras recept…. Eller finns det någon därute som har det rätta receptet?

När jag kom hem från stan kastade jag mig inte bara över kringlorna. Även fruktbrödet med sin annorlunda form måste avsmakas. Men, där tycker jag att det fruktbröd jag själv bakar efter Riddarbageriets recept (Speja) är strået vassare. Och förstås hälften så dyrt.

Kommentera

