Grattis mamma – min matinspiratör!

En av de personer som inspirerat mig allra mest till att laga mat är min mamma. Idag, den 7 november, är det hennes födelsedag. Så jag passar på att hylla henne här på min lilla blogg. När vi var hos henne igår kväll och åt en fantastisk boeuf bourgignon passade jag på att fråga lite om hennes egen inspiration och hennes matminnen. Min familj kom till Sverige från Prag, Tjeckoslovakien, 1968. I Tjeckien såg det annorlunda ut vid den tiden. Så här berättar min mamma;

”Man åt lunch på jobbet och på kvällen åt man enklare mat, såsom korv med rågbröd, varma mackor eller soppa. Man bjöd inte hem folk på middagar, utan man gick på lokal. Om man någon gång bjöd hem någon bjöds det på potatissallad med skinka eller matiga snittar. Och så vin förstås. På den tiden var det inte så lätt i Prag. Om man ville laga något särskilt var det inte säkert att det gick att få tag i råvaror. Man utgick istället från det som fanns i affären den dagen och försökte fixa till något med det man hade.

Det var egentligen inte förrän jag skaffade familj, ja egentligen när vi kom till Sverige, som jag började laga mat. Och baka. I Tjeckien bakade ingen eget bröd. Elen var för dyr och brödet var billigt. Men det svenska söta matbrödet var svårt att vänja sig vid, så jag började läsa mattidningar och provade mig fram. Det var samma med matlagningen. Jag läste en massa tidningar!

Mamma Blanka

Den mat jag har lagat genom åren har aldrig innehållit så mycket grädde. Vi gjorde som i Tjeckien – hällde skirat smör på potatisen. Eller så lät man lök koka länge med kött och grönsaker, så att det redde såsen och gav fyllig smak. Till exempel som i de fyllda lövbiffarna.

Den som inspirerat mig allra mest är Carl Butler. Jag har en hel hög av hans kokböcker och jag lagar fortfarande en del av hans rätter med jämna mellanrum. Men min favoriträtt, mi goreng, kommer faktiskt från annat håll.

Vad jag har för första matminne… hm, det var en svår fråga… kanske julkakor som barn. Men jag kommer ihåg första gången jag blev bjuden på surströmming här i Sverige. Underbart!”

Cocospa

Ja, min mamma har mer att berätta, men nu är det faktiskt dags för hennes rulltårta, som vi för länge sedan döpte till Cocospå. Ja, för att det är kokos på. Den är fylld av moccasmörkräm och täckt av chokladglasyr med kokos. Kanske får ni receptet en dag. Den är grym!

Grattis på födelsedagen mamma!

5 responses to “Grattis mamma – min matinspiratör!

  1. Pingback: Cocospeau eller rulltårta med kokos på | matmorsan

  2. Dom ser riktigt goda ut,kan man få receptet ? 😀

  3. Hahaha, ja den är fin, den där rulltårtan. Sätter upp den på listan på trevliga saker jag ”måste” lägga ut på bloggen! 😉

  4. Ja, hatten av för din mamma! Grattis och hurra!
    Och jo, rulltårta – ge mig omedelbums! 😉

Kommentera

