Hemgjord pasta på tyskt vis med ost: Käsespätzle

Den här rätten är egentligen väldigt enkel. Lika enkel som den är mastig. Men det gööör ingenting, för den är ju så god!

Käsespätzle

Käsespätzle: Hemgjord äggpasta, ost och stekt lök. Överraskande gott!

Käsespätzle tror jag kommer från Schwaben i sydvästra Tyskland (rätta mig gärna om jag har fel), men går att få på restauranger i större delen av landet. Käse betyder förresten ost på tyska. Man blandar smakrik ost med äggpasta och stekt lök. Ibland serveras den med spenat i. Vissa gratinerar i ugnen och vissa varvar bara ost med nygjord pasta och lägger löken ovanpå. Det viktiga är att osten är smakrik. Vanligen används emmentaler, men jag brukar ha ganska mycket cheddar kvar efter jul och en vällagrad sådan passar också bra. Snåla inte. 😉

Spätzlen kan förstås användas som vanlig pasta till olika rätter också.

Nu råkar jag ha en ”hyvel” för att göra små droppformade spätzle, men det är vanligt att man lägger ca en deciliter av smeten på en skärbräda och skrapar ner smala strängar rakt ner i det kokande vattnet.

Till en stor form eller rejäl omgång pasta:

600 g vetemjöl
6 ägg
2 tsk salt
2-3 dl vatten

3-4 dl riven smakstark ost, t ex emmentaler eller cheddar eller en blandning av flera ostsorter.

3 lökar, tunt skivade och stekta till gyllene ringar.

Pastan: Blanda salt och mjöl. Vispa i äggen. Späd med vatten tills du får en slät smet som är lösare än en bröddeg men fastare än sockerkakssmet. Du ska kunna lägga smet på en skärbräda utan att den rinner av. Späd hellre lite mindre innan du låter smeten svälla och späd sedan lite till om det verkar behövas. Låt svälla i cirka 30 minuter. Stek under tiden löken och riv osten.

Koka upp minst tre liter vatten i en stor kastrull. Salta.

Smält lite smör och häll i en form eller skål. Jag använder i och för sig oftast olja för att undvika mjölk i själva pastan.

Ta ca 1 dl av smeten och lägg på en skärbräda. Skrapa ner tunna strängar i vattnet med hjälp av en kniv eller annat slätt köksverktyg. Eller, om du är lika lyckligt lottad som jag: lägg smet i din ”spätzlehobel” och kör skålen fram och tillbaka.

När pastan flyter upp är den klar. Det tar inte lång tid alls. Ta upp den med hålslev och rör ner i den fettade formen/skålen. Fortsätt så tills smeten är slut.

Spätzlesmet Spätzlehobel Spätzle

Ostpasta/Käsespätzle:

Varva pasta med ost, stekt lök och lite peppar i några lager i en stor ugnssäker form. Spara lite lök att dekorera med på slutet, efter gräddningen. Sätt in formen  i 225 grader varm ugn i ca 20 minuter eller tills osten bubblar. Ytan behöver inte få färg.

Servera med tomatsallad eller en grönsallad.

Nu undrar vän av ordning, ja i alla fall den som vet att jag brukar ha ett mjölkfritt alternativ till hands,  hur man gör denna rätt mjölkfri.

För det första är det viktigt att du använder olja till pastan och inte smör eller margarin.

”Fuskost”: Koka en förpackning Oatly iMat (”havregrädde”) tills knappt hälften återstår. Ta av från plattan och vispa i ett ägg. Salta lite. Låt stå en stund. Använd som ost(sås). Passar utmärkt även på t ex pizza. Räcker till 2 personer.

Käsespätzle uttalas ungefär: käseschpättsle

13 responses to “Hemgjord pasta på tyskt vis med ost: Käsespätzle

  1. Efter lite matlagningsnostalgi med mina barn så började vi prata om spätzle. Jag gjorde spätzle när barnen var små, och hade dem som variation till grytor, och kött med sås. Jag kunde återanvända spätzle, genom att steka den knaprig med lite ströbröd. Säkert en hädelse för renläriga. Men vi gillade det som tillbehör till matig sallad med grönsaker, riven ost, och lite strimlad rökt korv i. Så nu ser vi tre fram emot en måltid med Käsespätzle, när vi träffas. Tack för receptet.

    • Vad roligt att du gillar receptet! Åh, att steka spätzle med ströbröd låter supergott! Det måste jag prova. Brukar steka knödel med lök… men detta jag jag aldrig testat. =)

  2. Hej! Hittade det här receptet precis, och jag vet att det var ett bra tag sedan, men hoppas att du får någon slags notifikation om nya kommentarer ändå 🙂
    Jag har bara en fråga ang. ”fuskosten” av Oatly-grädden – det kan låta dumt, men jag lyckas inte koka ner det till hälften. Låter jag det bara stå vid utan att vispa så bränner det fast i bottnen, men att stå och vispa i +40min utan att det tjocknar funkar inte heller. Har du möjligtvis något tips om hur jag bör göra, eller vad det är jag kanske gör fel?

    • Hej! Du behöver en kastrull med tjock botten, med eller utan teflonbeläggnlng. Kastruller med tunn botten brukar funka dåligt för all typer av mjölk och såser. Jag brukar använda en kastrull som passar den minsta plattan på spisen. Tar kanske lite längre tid, men risken att det bränner fast är mindre. Koka upp under omrörning och sänk sedan värmen. Rör någon gång ibland. Hoppas dessa tips kan hjälpa!

  3. Det är gott att steka sparad spätzle i smör . och servera med stekt lök och bacon.

    • Mmmm, låter gott. Knödel passar också bra att steka med smör och lök och så blanda i ett ägg på slutet. Bacon skulle säkert passa bra där också. 🙂

  4. Hej Emma, du har rätt i att just käsespätzle inte serveras med spenat, jag var otydlig – men däremot är det inte alldeles ovanligt med spenat- och gräddstuvad spätzle som gratinerats.

  5. Spenat brukar inte förekomma i det.

  6. Oj vad gott detta är. Skall ätas pinfärskt för bästa smak och krispighet. På min mataffär sa de att emmetaler var svår att få tag på så de rekommenderade gruyère och det funkade bra!
    Hälsningar Stina

  7. Pingback: Mustig, doftande ungersk gulasch på några få råvaror | matmorsan

  8. Hej! Bor i Schwaben 2,5 år. Fick tipset här att blanda i lite sekt, alltså bubbelvin om smeten inte ”gör blåsor” alltså har jäst. Här finns det små flaskor 0,2 liter, för överkommligt pris. Så vi är lyckligt lottade på det viset 😉 Annars firar man ofta allt möjligt med en liten skvätt sekt och ställer flaskan i skafferiet med en silversked för att hindra kolsyran att förhindra helt. Helt otroligt för en svensk med IOGT i släktens ådror. Men man få ta seden dit man kommer 🙂
    Det här är ju riktig tysk husmanskost men det finns mkt lätta goda rätter för de som inte vill sova tre timmar efter maten. Fantastisk matkultur här! Naturligtvis saknar jag strömming helt enormt men jag kompenserar med lak, tonfisk etc.
    MVH Petra M. utanför Heilbronn

    • Hej!
      Tack för tipset! Kan tänka mig att det funkar även med mineralvatten – det brukar en del ha i sin våffelsmet. Sekten har jag inget emot att hälla i glaset! 😉
      När det gäller strömming antar jag du menar färsk, stekt. Annars har ju tyskarna också ganska mycket inlagda sillar att välja på. Men de går ju inte att jämföra med stekt strömming förstås. Och du har en poäng med att man behöver sova lite efter en rejäl omgång Käsespätzle! 😀

Kommentera

