Tagliatelle med vallmo

Ibland har man en drömbild av en rätt man fick som barn. Man känner den goda smaken någonstans i bakhuvudet år efter år. En dag får man för sig att testa den där rätten igen. Var den så god som man minns den?

Tagliatelle med vallmo

Tagliatelle med vallmo. Smaken av mald vallmo är svår att beskriva. Måste provas!

Precis så var det med den här enkla rätten: tagliatelle med malen vallmo, florsocker och smält smör. Ja, egentligen ska det vara smält ister. En väldigt osvensk rätt, eller hur? Men det är vanligt med kokt mjölmat med söta tillbehör neråt Europa, även pasta. Och blå vallmo är mycket vanligt i Centraleuropa. Inte bara några få korn strödda på en fralla, utan malen och kryddad med kanel, honung, mandel mm och gömd i degknyten (t ex Germknödel) eller i tjocka lager i bakverk. Jag är mycket svag för dessa svarta vallmofyllningar. Man bör dock kontrollera tänderna efteråt. Kan se lite piratfläckig ut i munnen efter alla svarta korn.

Men nu skulle vi prova min gamla barndomsdröm tagliatelle med vallmo. Man börjar med att mala vallmofröna. Jag har införskaffat en särskild kvarn för detta från Prag. Då förstår ni att jag är lite tokig i vallmo. Nu var det första gången jag använde kvarnen och vi var inte riktigt sams i början. Men till slut hade jag kört igenom 200 g blå vallmo. I instruktionerna står det att fröna ska krossas men ändå vara luftiga utan att olja börjar pressas ut. Vallmofrön är busiga och hela köket var fullt med de små studsiga kulorna innan jag var klar.

Vallmokvarn

Vallmokvarnen fick jobba hårt. Och jag också innan jag fick allt att fungera som jag ville.

Detta behövs till 4 portioner:

ca 400 g tagliatelle (okokt)
8 msk blå vallmo, malen
4 msk florsocker
8 msk smält smör

Koka tagliatellen enligt anvisning på paketet. Ta en djup tallrik och lägg upp en hög med pasta. Strö på ca 2 msk vallmo och sikta en matsked florsocker på. Häll över några skedar smält smör. Eller ister, om du känner dig manad. Klart!

Jag tyckte det var nästan lika gott som förr, men resten av familjen var väl lite tveksam, ska erkännas. Den speciella smaken och konsistensen av vallmo är något man antingen gillar mycket eller inte alls.

Jag har kvar en del malen vallmo. Får se om det kan bli någon god kaka framöver.

3 responses to “Tagliatelle med vallmo

  1. Pingback: Vallmokaka på mördegsbotten | matmorsan

  2. Tips på var jag kan få tag på en likadan kvarn? Måste göra polsk kaka till min pappa.

Kommentera

