Lamm, lax, kyckling – matmorsan har fyndat bland nätrecept

Den senaste tiden har jag testat en hel drös nya recept från olika receptmakare här på nätet och tvingat familjen att smaka och tycka.  När det gäller recepten gillade jag dem allihopa, men det var alltid någon i familjen som inte tyckte vi skulle laga rätten igen. Att det ska vara så svårt att hitta något som alla gillar (ja utöver pizza, då).

Lammgryta med oliver och syltlök

Lammgryta

Lammgrytan var god men korven tog över för jag hade lagt i lite för mycket av den.

Gillar du lamm ska du absolut testa denna gryta som jag hittat på Matlyckans blogg. Den innehåller både lammfärs, lammkorv och olika kryddor. Riktigt smaskigt, tyckte (nästan) alla i familjen. Men mynta hade jag visst inte. Den bytte jag mot mejram, som också är gott till lamm. Dessutom hade jag i lite för mycket korv, bara för att jag hade det till hands och inte ville stå där med små rester.

Ärter med fläsk(kottlett)

Ärter med fläsk

Ärter med fläsk. Brödet i bakgrunden är solrosbrödet och kavringen som jag nämner nedan.

Redan innan jul skrev Margit Richert på Gittos mat (på Taffe.se) om sina 70-talsärter med fläsk. Fläskkottlett, gröna ärter och smör är allt du behöver. Testa! Det är överraskande gott. Vi åt bröd till. Och jag slår gärna ett slag för fläskkottletten, som ofta blir så nerskriven. Den behöver inte alls bli tråkig. Har du provat det här receptet på portugisiska kottletter, till exempel?

Makedonsk kyckling

Makedonsk kyckling

Makedonsk kyckling tillagad i ugn.

Koala’s Kitchen hittade jag en makedonsk kyckling som jag lockades av eftersom jag gillar rätter där man använder hela kycklingen. Man kokar en egen buljong som riset får suga upp i ugnen. Jag kunde inte kasta grönsakerna till buljongen – de var inte så sönderkokta, för buljongen kokar inte så länge. Istället fräste jag till dem lite hastigt och så åt vi upp dem till riset och kycklingen.

Marinerad lax

Marinerad lax

Marinerad lax fast tillagad i ugnen.

Receptet är egentligen en förrätt och laxen inte tillagad, bara marinerad. Jag valde att tillaga en lite större mängd och i lite större bitar i ugnen (200 grader i 10-15 min) och serverade den med tagliatelle och sallad. Jättegott! Du hittar receptet hos Icakuriren.

Bouillabaise med saffransaioli

Bouillabaisse

Mumsig bouillabaisse med saffransaioli (som i min tappning tyvärr vill rinna iväg lite)

Någonstans har jag ett gammalt franskt favoritrecept på denna goda, enkla soppa. Men hittade det förstås inte nu när jag skulle ha det, så det fick bli att googla upp ett som verkade gott. Fastnade för ett bouillabaisserecept på Tasteline och jag blev inte besviken! Tillsammans med saffransaioli och nybakad baguette blev rätten riktigt festlig!

Tror det får bli lite gamla favoriter ett tag nu, som omväxling.

😉

One response to “Lamm, lax, kyckling – matmorsan har fyndat bland nätrecept

  1. Vad kul att du gillade lammgrytan. Lagade du den med lammkorv? Vi har en lokal producent i Uppsala som vi alltid använder till den grytan (som vi själva lagar ganska ofta)

Kommentera

