Pops och kexchoklad blåbär – nyheter i godisdisken

Lördag och sportlov. Behöver man fler ursäkter för att äta godis? Jag har just kastat i mig, eller ”mofflat” i mig, en påse Pops Crunchy. Tur jag hade två, så att familjen fick smaka lite också. Hehe.

pops

Pops kan med fördel "mofflas" in i munnen.

Pops Crunchy är nytt godis från Cloetta. Kexigt knapriga kuddar med chokladöverdrag och en liten salt twist på slutet. Riktigt goda tyckte jag och två av barnen. Även om popsen nästan är i sötaste laget. Maken däremot tyckte inte om dem alls. Det gör inget. Jag kan tänka mig att få ha påsen alldeles för mig själv.

Pops Crunchy ska ingå i samma serie som Polly, Bridge Original och Kexchoklad minirutor. På tal om Kexchoklad. Har du testat den nya med blåbärssmak?

Kexchoklad_blabar

Kexchoklad med blåbärssmak är ett annat sätt att få känna bröllopschokladens smaker.

Blåbär är ju helrätt så här mitt i skidsäsongen. Tankarna kanske går till Vasalopp, skidsemester, vintrigt och sportigt. Mina tankar gick i och för sig direkt till bröllopschokladen, där vissa praliner och chokladbitar är smaksatta med just blåbär. Måste erkänna att jag var lite skeptisk, men den är faktiskt inte så dum. Kanske för att jag över huvud taget gillar kexchoklad av de flesta sorter (och namn).  Det hade varit charmigt (intressant/trovärdigt/visuellt korrekt…) om fyllningen hade varit blåbärsblå. Som det är nu är det bara omslaget  som avslöjar smakriktningen. Men kanske hade det krävt onödiga färgämnen.

Kuriosa OM KEXCHOKLAD

1921 hade innovatörerna en helt ny produkt att presentera: Tunna spröda wafers med fyllning mellan, ovanpå det ett täcke av härlig choklad. Det kallade sin skapelse Five O´clock eftersom den passade bra som mellanmål på eftermiddagen. 1938 fick den det svenska namn som vi känner den som idag – Kexchoklad. Kexchoklad är enligt Cloetta konfektyrmarknadens enskilt största produkt. Totalt säljs omkring 65 miljoner Kexchoklad per år – eller 367 stycken per minut.

Kommentera

