Goda grahamsbullar

Dessa grahambullar är söndag för mig. Mina föräldrar hade en stående tennistimme på söndagar och innan de gick förberedde mamma frallorna. Brorsan och jag fick sedan grädda dem när de hade jäst klart och så åt vi dem med ost och marmelad. Vi drack alltid te till. Nyponte eller myntate. Det blev så mycket grahamsbullesöndagar att jag faktiskt hade fått för mig att jag inte gillar dessa frallor längre. Men så fick jag för mig att baka dem igen nu, efter en herrans massa år. Och ser man på. De är ju goda. Riktigt goda! 🙂

Grahamsbullar

Grahamsbullarna jäser bara en gång.

4 dl mjölk (alt vatten, soja- eller havremjölk)
50 g jäst
2 tsk salt
7 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl

Värm mjölk/vatten till 37 grader. Lös upp jästen i lite av degvätskan och blanda sedan alla ingredienser. Bearbeta till en smidig deg. Låt inte degen jäsa utan dela direkt till 12-14 bitar. Trilla bitarna till bollar och lägg på en bakplåtspappersklädd (eller smord) plåt. Låt nu jäsa i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med vatten när de har jäst klart och grädda dem i ca 20 minuter.

One response to “Goda grahamsbullar

  1. ”Latbröd” – gillas!

Kommentera

