Memma är en finsk påskdessert på rågmjöl

När jag träffade min halvfinländske man introducerades jag också till några finländska delikatesser. Bland annat memma, som är en ”råggröt” med malt, sirap och pomerans som först ska stå och mältas och sedan bakas länge i ugnen. Inget man gör på en kvart precis.

Memmakant

Memma med grädde och socker.

Resultatet blir en nästan svart, mild, inte alltför söt efterrätt med en konsistens som närmast kan liknas vid en kladdkaka. Man serverar den kall med kaffegrädde och socker.

Memmakant

En bra memma känns igen på att det hänger en rejäl kant av memman på askens sidor efter gräddningen.

Jag har aldrig gett mig på att laga memman själv, utan springer varje år runt på Ica och letar efter rivorna. Förr gjorde man memman i näveraskar, rivor, men idag är askarna av papp. På Ica verkar man ha svårt att bestämma sig för vilken kategori memman faller under, så den gula pappasken placeras på lite olika ställen i kyldiskarna.

Jag läste någonstans att det äts mer memma i Sverige nu för tiden än i Finland (2010)! Tyvärr hittar jag inte länken igen, men det tror det var på Yles sidor.  Nästan enda leverantör i Sverige är Fazer.

Om du ändå är nyfiken på att laga memman själv verkar receptet som finns på ninasmat.se vara det vanligaste. Ingredienserna är i grova drag, rågmjöl, rågmalt, pomerans, sirap, salt och tid.

Ingen påsk utan memma säger vi som fastnat. Har du aldrig provat memma? Gör det! 🙂

Kommentera

