De mjölkfria alternativen

Vi har alltid en hel del mjölkfria alternativ hemma. Ja, ärligt talat har jag alltid allt möjligt hemma, Jag vill kunna vara flexibel och inte hindras av att det saknas ”byggstenar”. För en tid sedan tog jag fram allt mjölkfritt ur kylen och ställde upp som på bilden här. Kom på sedan att jag ändå hade glömt ta fram flera viktiga saker.

Mjölkfria alternativ

När jag fotat detta torn av mjölkfria produkter insåg jag att jag hade glömt t ex både sour supreme och glassen i frysen.

Att erbjuda mjölkfritt kan vara knepigt ibland. I synnerhet om du inte är van vid att läsa innehållsförteckningar. För vem räknar med att många köpta maränger är gjorda på mjölk men är fria från äggvita? Eller hur många blandar inte ihop laktosfritt och mjölkfritt? I laktosfria produkter har man tagit bort mjölksockret, men det är fortfarande en mjölkprodukt. Mjölkfritt betyder att produkten är gjord på något helt annat än mjölk. Charkprodukter och färdigrätter är också luriga. Det finns mjölk eller beståndsdelar av mjölk i allt möjligt.

Det är en sak om man ska gå på middag eller fika hemma hos någon. Jag skulle aldrig förvänta mig att vänner och bekanta orkar sätta sig in i denna djungel. Då tar jag gärna med alternativ själv. Ibland går det bra att göra en kopia av det alla andra får, men ibland vill man inte ha det, eftersom det i en mjölkfri version kanske inte alls funkar. Eller så gillar man helt enkelt inte rätten. Och då tar man hellre något helt annat.(Inte så väluppfostrat, dock.)

Det är skillnad med restaurang- och caféfolket. Ursäkta, men jag är lite  trött på restauranger som inte  vet vad de serverar. Knappt ens när de läser innantill. Fast man får väl svar som man frågar.

Följande har till exempel hänt när vi försöker äta ute:

– Är såsen mjölkfri?
– Ja, det är ingen mjölk i.
– Men det här vitaktiga, vad är det – majonnäs?
– Det är bara yoghurt.

Eller härom dagen:

– Den här kakan är det ingen mjölk i.
– Nehej så bra, men är margarinet i kakan mjölkfritt?
– Eeehh, ska kolla….. nej, det är visst mjölk i det.

*vill skrika*

Jag tycker att man på ett café eller restaurang ska kunna svara på vad det man serverar innehåller. Och när man jobbar med mat borde man ha kunskap om beståndsdelarna, som att margarin nästan alltid  innehåller mjölk och att yoghurt är en mjölkprodukt.

Själva kärnan i att anpassa kost ligger  ofta i att våga tänka annorlunda. Man vill som sagt inte alltid ha en blek kopia utan gräddens rondör eller ostens mjuka seghet. Man vill ha god mat och goda efterrätter. Och ibland är det faktiskt godare med något helt annat än vad övriga får att äta. En grönsaksbaserad sås kan vara bättre än en alternativ gräddsås. Eller kladdkaka med frukt istället för en fluffig alterntivgräddig tårta. I synnerhet om inte kocken är van att laga mjölkfritt. Och jag vågar nog säga: dra inte alla allergier i samma lösning. Om du inte tål gluten kan äggen vara räddningen i ett bakverk, eller nötterna ge fylligheten i ett mjölkfri skapelse. Att då göra glutenfri tårta utan ägg med sojafluff utan nötter till alla besvärliga gäster torde vara en övermäktig uppgift om du vill att den samtidigt ska vara god. (okej, här är jag ute på djupt vatten – kanske finns någon därute med receptet på detta ultimata allergenbefriade mästerverk? Och sojafluff… många tål ju inte soja heller…).

Idag finns så många alternativ till mjölkbaserade produkter. De är vanligen havre-, soja- eller risbaserade. En glutenallergiker kan ofta inte äta havre och sojaallergi är vanligt. Så det är inte så självklart vad man ska välja. Varje person får hitta sin väg genom de mjölkfria alternativen. För det beror ju också på vad man tycker om. Den största skillnaden tycker jag ändå är att en fet gräddig produkt har ett djup i smaken som kan vara svår att efterlikna. Man får jobba mer med kryddor och örter, buljong eller andra smaksättare som  t ex bacon. Efterrätter kan också kräva lite extra fett eller kryddor. Jag bakar ofta med sojamjölk. Måste säga att degen blir väldigt lättarbetad. Det är dock svårare att få den där riktigt fina ytan vid gräddningen.

På bilden finns en hel rad användbara produkter. Jag tänker återkomma till dem i ett annat inlägg.

One response to “De mjölkfria alternativen

  1. Pingback: Tips på mjölkfria produkter som vi använder | matmorsan

Kommentera

