Granskottssirap med skoglig sötma

Vi har både en granskog och en rejäl granhäck. Så, små gröna skott är det inte brist på. Men precis som med syrénsaften har jag inte kommit på tanken att göra något av dessa små delikatesser förrän nu.

Granskott

Granskott är det gott om. Det går egentligen inte åt så mycket, men du får inte bryta granskott utan lov från markägaren.

Genom andra bloggar och lite surfning har jag förstått att det går att göra massor, bland annat sirap. Granskotten innehåller en hel del C-vitaminer och ska vara bra mot hosta. Det finns olika sätt att framställa sirap med granskott. Man kan även göra avkok/te för både invärtes och utvärtes bruk. Eller laga mat på dem. Men jag börjar min granskottsresa med sirapen. Eftersom jag inte kunde bestämma mig för en metod testar jag nu två olika sätt. På det ena sättet kokar du granskott i vatten, silar av och kokar med  socker. På det andra sättet varvar du granskott med socker i en burk och låter det hela stå i ett fönster i en månad.

Granskottssirap på gång

Granskottssirap på gång. Ca tio dagar har burkarna stått här. Den ena med rårörsocker och den andra med vanligt vitt socker. Undrar just vad det blir av detta?

Den snabbare metoden har jag redan smakat på. Ljuvlig! Den andra smälter fortfarande sakta på fönsterbrädan, som du ser på bilden.

Gör så här för den snabbare varianten:

Koka 200 g späda granskott med 1 l vatten i 10 minuter.
Sila av granskotten och koka upp avkoket. Tillsätt 1 kg socker under omrörning och koka sakta till sirapskonsistens.

Häll på rena glasburkar och förvara svalt eller i burkar i  frysen. Jag gjorde halva mängden när jag provkokade och det går bra och räcker gott och väl för provsmakning. Mycket gott på vaniljglass! Eller till pannkakor.

Glass med granskott

Vaniljglass med granskottssirap är riktigt, riktigt gott!

Obs! Läste på ett par ställen att du ska vara försiktig med att äta granskott om du har njurproblem eller är gravid.

8 responses to “Granskottssirap med skoglig sötma

  1. Pingback: Ta vara på ogräs, skott och blommor! | matmorsan

  2. Pingback: Syrénsaft och granskottssirap? | Kristinehamns Trädgårdsförening

  3. Hej! Året efter och mitt i skörden undrar jag nu om båda blev bra, om det var stor skillnad, och om du föredrog någondera? Jag brukar sylta granskott, men blev lite nyfiken på sirapen…

    • Hej! Ursäkta sent svar! Den där varianten som ska stå i fönstret misslyckades totalt, så jag fortsätter den kokta versionen, som jag tycker blir väldigt god. Hur gör du syltade skott? Låter spännande!

      • Det gör inget, jag satte igång båda jag oxå! Burk i fönstret känns på något vis lite mer ”äkta”, men det ser konstigt ut. Jag hade två sorters råsocker varav den ena var lite ljusare. Den verkar inte alls smälta vilket den mörkare gör. Får väl se hur det går:-) Den kokta versionen blev underbar!
        Syltade granskott hittar du genom att söka på nätet, du får träff direkt på receptet ”Gammelskogens syltade granskott”. Mums! Väldigt gott till rökt mat! Kan vara bra att veta att man inte alls behöver sådär mycket lag, jag har gjort ungefär hälften och det har nästan blivit över ändå.

      • Låter spännande. Ska jag absolut testa framöver.

  4. Pingback: Lindelövs lena granskottspannacotta | matmorsan

  5. Å det här ska vi testa!

Kommentera

