Minns majresan till Sicilien med pistaschpizza och minitweetup

Nu är det semester! Underbart! Men vi har redan gjort vår utlandsresa, i början av maj. Mitt när det var som mest att göra på jobbet fyllde kära maken jämnt och vi drog iväg med hela familjen till Giardini-Naxos på östra Sicilien. När vi kom tillbaka efter sex härliga dagar var det bara att kasta sig över jobbet igen. Vistelsen var inte någon planerad, kulinarisk upptäcktsfärd, men några trevliga matintryck fick vi förstås med oss hem från denna fantastiska plats. Och en tweetup hann vi med också (möte med en twittrare)!

När vi bokade resan visste vi inget om hur det såg ut på Sicilien och trodde allt var större än det var. Vi ville inte bo för långt från Giardini-Naxos ”centrum”. Allt låg ganska nära, visade det sig. Vi bodde på ett litet hotell ett kvarter ovanför stranden. Barnens rum hade fantastisk utsikt över havet. Ägarna var supertrevliga och rummen helt ok. Enda smolken i bägaren var att det var problem med spolningen av toaletterna. Men det lämnar vi nu och summerar vad vi åt: pizza och pasta. Hepp! Ja, det och lite svärdfisk.

Spaghetti med skaldjur blev favoriten hos flera av oss under veckan. Men pizza med pistagenötter var inte heller så tokigt! Malda pistaschmandlar passar finfint med prosciutto. Pistaschsmaken är mild och försvinner lätt bakom för mycket kryddor. Ruccolan på pizzan förtog lite av pistaschen, men passade ändå bra till.

Pasta med skaldjur

Spaghetti med musslor är enkelt och gott. En lätt doft av vitlök och fräsch skaldjurssmak.

Pistagepizza

Pistaschpizza. Också en enkel rätt. Lite skinka, några tomatbitar, mozarella och så en massa malen pistasch. Den här gången utan ruccola. Pizzorna är finfina här nere!

Jag är väldigt svag för pistasch (eller pistage, hur man nu väljer att stava det). Helena på citronodlingen (som vi också träffade) har lärt mig ett gudomligt recept på lövbiff med philadelphiaost och pistaschmandel. Testa! Du hittar receptet både på citronodlingens blogg och här på Matmorsan.

Svärdfisk

Svärdfisk är gott. I Italien och på många andra ställen beställer man kött/fisk för sig och tillbehör för sig. Det är ingen konstigt, men lite svårt ibland att veta vad som passar bäst till. Men att man får göra dressingen själv till tomatsalladen var nytt för mig. De serveras helt naturella (25 kr för några delade tomater) och sedan får man dressa själv.

Capricciosa

I Giardini-Naxos fick man kokt ägg på capricciosan. Såg lite lustigt ut, men var faktiskt riktigt gott!

Tom strand

Tom strand i väntan på turisterna.

Början av maj är lågsäsong och det är gott om plats överallt; på stranden, i affärerna och på restaurangerna. Sicilianarna är trevliga och service minded. Och väldigt stolta över sina egna apelsinodlingar. Varje morgon fick vi nypressad juice från hotellfamiljens egen trädgårdsodling. På en restaurang (ägd av fotoklubbens ordförande) fick barnen varsin apelsin med sig hem. En apelsin från ägarens egen trädgård. Charmigt! Och vilka söta och goda apelsiner! Ja inte för att jag åt upp barnens frukt, vi fick också apelsinskivor efter maten.

Giardini Naxos

Vy över Giardini Naxos. De enda som syns (med lupp) på stranden är min familj! Straxt till höger om de gröna parasollerna.

På stranden var det röd flagg och nästan folktomt. Här och där åkte en liten grävare omkring och fixade med stränderna så att de är fina inför turistsäsongen. Jag badade aldrig, men andra i familjen hävdar att det var skönt. Vi fick hålla oss i strandlinjen. Det var strax över tjugo grader under veckan vi var där, kanske hela 25 grader någon gång. Ingen värme att tala om för Siciliens breddgrader, men alldeles tillräckligt för mig! Vi lyckades i alla fall pricka in en hyfsat solig vecka. Lite regn fick vi uppleva också.

Ute vid piren fanns en liten matmarknad just den vecka vi var där. Men vi hade lite dålig koll på deras öppettider, så när vi ville kolla läget där var hälften av de tiotal stånden stängda eller obemannade. Den som hade öppet kunde bara italienska. Men han bjöd på spännande torkad, rökt tonfisk.

Matmarknad

Matmarknad i Giardini-Naxos. Vi provade torkad, rökt tonfisk och lite lokalproducerade ostar. Tyvärr var språkförbistringen stor.

Tweetup med @helena1973

Genom twitter har jag lärt känna Helena som driver delikatessbutiken ”Butik Citronodlingen” på nätet. Där finns många mumsiga delikatesser från Sicilien. Jag rekommenderar varmt ett besök  på den sajten! Helena bor sedan ett antal år med sin man på en citronodling i utkanten av Giardini-Naxos. Ett fantastiskt ställe omgivet av citronträd och i fjärran tronar vulkanen Etna. I ett hörn av trädgården växer ett bananträd.

Peppe och Helena

Peppe och Helena i sin fina trädgård. Vi hade lite svårt att prata med Peppe, då vår italienska är väldigt begränsad. Men man behöver inte alltid prata så mycket för att känna att någon är sympatisk!

Citronodlingen

Sämre utsikt kan man verkligen ha från sitt badrum! Kolla bananpalmen till vänster!

Helena och Peppe hämtade oss inne i Giardini-Naxos. Verkligen snällt! Inte nog med det – de fick åka två vändor med oss eftersom vi är fem stycken. Det tog inte många minuter innan lille sonen låg på marken och lekte med hunden Chicco. Vi andra slog oss ner på uteplatsen.

Helena bjöd bland annat på lyxiga mandelkakor, nespole och limoncello. Nespole är en frukt som jag aldrig ens hört talas om tidigare. Spännande!

Nespole

Nespole - en helt ny bekantskap! (Det heter nog en nespola, flera nespole)

Nespole är stora som plommon och saftiga. De smakar som… som en blandning mellan päron, aprikos och sharonfrukt. Jag har sparat lite kärnor, som jag hoppas kan gro här hemma.

En annan skojig erfarenhet var jättecitronen som man äter med lite salt. Jag kan förstå att man kan längta efter salta citronklyftor i den sydländska värmen. Mycket uppfriskande!

Citroner

De stora citronerna äts med lite salt på. Uppfriskande och lite ovant (om man inte är van vid tequila förstås).

Att få hälsa på hemma hos någon så här på en resa är fantastiskt. Tack snälla Helena! Hoppas vi kan ses snart igen.

En morgon när maken och jag gick en promenad, medan barnen fortfarande trynade på sitt rum, syntes vulkanen Etna. Alla andra dagar låg hon helt dold bakom dis och vi såg inget av henne. Men denna morgon var himlen helt klar och en rökpelare steg från toppen. Det var fantastiskt vackert. Naturligtvis hade jag ingen kamera med mig då. När jag gick tillbaka till platsen där vi sett hela Etna ett par timmar tidigare, hade en molnslöja redan lagt sig över toppen.

Etna-maj11

Etna bjuder på en del mystik. Hon hade utbrott veckan efter att vi varit i Giardini-Naxos.

Man kan göra dagsutflykter till vulkanen, men det kostar en del. Vi valde att inte åka dit denna gång.

Den enda utflykt vi gjorde var en tur till den högt belägna grannorten Taormina med sin ståtliga grekiska amfiteater. Det fanns också en hel del affärer i Taormina, som är känt för sin shopping. Vi handlade inte så mycket, strosade mest omkring och njöt av solen och utsikten.

Taormina

I Taormina finns en grekisk amfiteater där man håller konserter. Utsikten är slående.

Tyvärr fick jag inga riktigt bra bilder på glassen, men vi åt förstås glass VARJE dag. Och en gång åt vi glass två gånger. 😉
Favoriten under veckan blev den milda smaken ”Fior di latte”.

GlassFior di latte och körsbär kan jag se att jag har valt, men den gula glassen minns jag inte vad det var för smak på.

Fortsättning på resan genom italiensk mat

När vi kom hem till Sverige väntade lägligt nog lite prover på ”Pasta Amore” på oss. Det är oljebaserade smaksättningar till pasta från Ridderheims, som ju brukar göra finfina produkter. Det kändes naturligtvis helrätt att förlänga semesterkänslan genom att äta italieninspirerad mat när vi kom hem. Tyvärr var väl inte dessa färdiga paket (varje paket för två portioner) riktigt ihopsatta som jag skulle vilja ha dem. Ganska mycket olja och väldigt lite av de grönsaker som skulle finnas, vare sig det skulle vara soltorkade tomater eller aubergine. Lite för mycket oljig pestokänsla – och pesto finns till billigare kilopris. Men en favorit hittade jag bland de olika smakerna, bacon & tryffelchampinjonvarianten. En riktig uppstickare!

Naturligtvis var jag tvungen att laga den där lövbiffen fylld med philadelphiaost och pistaschnötter också, när jag kom hem.  Testa det i sommar! Länken hittar du högre upp i detta inlägg.

Avslutningsvis några extra bilder från Giardini-Naxos:

Gränd OS-staty Lava

Boat

Citronträd Hav

2 responses to “Minns majresan till Sicilien med pistaschpizza och minitweetup

1. Hej Hanna, ledsen, men jag minns inte namnet på hotellet! Kanske för att det inte var något extra… Vi hade lite problem med avloppet – men det kan vara ett vanligt problem där med de smala rören. Hoppas ni hittar något som passar er och att resan blir trevlig. Jag skulle gärna åka dit igen!
    /Veronika

2. Hej! Vi funderar på att åka till Giardini-Naxos!Vilket hotell bodde ni på?