Jättejambalaya och semestersummering

Om man älskar renovering så har min semester varit fantastisk. Om man inte tycker att renovering (inomhus) är jättekul så har min semester varit lite lagom rolig. Behovet av att fixa med tapetsering och garderobsbyggande gjorde att vi var mest hemma. Hemma är vardag. Trots denna vardagskänsla har jag inte ägnat mig så mycket åt kulinariska utflykter. På något sätt räddades hela känslan av semester av den sista veckan då vi kunde vara på vårt landställe, som är en liten gård i mörkaste Småland.  Att riva tapeter och spackla och så, visste det funkar, men jag tycker att laga mat är 1000 gånger roligare, det erkänner jag. 🙂

Utöver renoveringen skulle äldsta sonen flytta hemifrån, inte ens 16 år fyllda. Man känner sig en smula gammal en stund. Men han vill spela hockey, så då kan det bli så. Mycket träning och skola  (eller tvärt om) innebär att jag nog får komma ner till honom och hans polare med lite mat emellanåt så de inte slarvar med den viktiga maten. Jag har redan sett till att det finns bra grytor och börjat bunkra kryddor och annat viktigt i deras köksskåp. Det första jag gjorde i sonens lägenhet var att laga en stor gryta jambalaya. Jag mixade lite olika recept. Kanske får den inte godkänt av en äkta jambalayaexpert med kunskaper inom cajunköket, men den smakar riktigt gott!

Jambalaya

Här har jag lagt över maten i en stekpanna för syns skull. Den är lagad i en stor gryta. Dock är denna omgång lagad på landet och inte i sonens nya kök.

Till ca 10 portioner, en jättegryta.

8 dl matris (parboiled)
3 kycklingbuljongtärningar (alt kycklingfond)
900 g kycklinglårfilé
140 g bacon
300 g kabanoss eller andra starka korvar
2 röda chilifrukter
2 lagerblad
1 msk paprikapulver
1 tsk timjan
2 tsk oregano
3 vitlöksklyftor
2 gula lökar
8 dl vatten
1000 g krossad tomat
3 paprikor
lite sambal oelek eller chiliflakes efter smak om du vill ha extra hetta
300 g kräftstjärtar (inte med för mycket dillsmak om du köper sådana i lag)

Hacka löken och fräs den några minuter i lite olja utan att den tar färg.

Hacka vitlök och urkärnad röd chili fint. Tillsätt det till löken.

Tillsätt också riset och fräs  en minut till. Häll på tomatkross, buljongtärningar, 1 tsk salt och kryddor. Fyll på med hälften av  vattnet och låt det puttra på medan du delar kycklingen och baconet i bitar och korven i slantar.

Bryn kycklingen och lägg den in grytan med riset. Stek bacon (inte för hårt) och bryn korvslantarna och tillsätt även detta till grytan.

Strimla paprikorna och rör ner dem i grytan. Rör om ofta och koka på svag värme. Fyll på vatten när det känns för fast. Det kan gå åt mer vatten än det jag har anvisat i receptet. Låt puttra i 30 minuter eller tills riset är mjukt. Salta och peppra.

Strö kräftstjärtar över varje portion vid servering. (Jag gör så, för att skaldjursallergiker och ev skaldjursvägrare ska kunna äta grytan.)

För mjölkfritt: Bryn/stek i olja. Använd mjölkfri korv och buljong.

Kommentera

