Kladdkakan med saltlakrits och citron formligen exploderar i munnen

Den senaste tidens lakritsfrossa på twitter med nya smarriga recept på än det ena än det andra med lakrits gjorde att jag till slut föll för frestelsen. Jag skickade efter rålakritspulver och saltlakritssirap från Ninasmat.se. Jag hade lite tur och beställde just när Ninas mat firade sex år, så inte nog med att jag fick deras sexårsrabatt, jag fick både oliver, kryddblandningar och kylväska på köpet. Inte dåligt!

Lakritskakor

Lakritskakor fick avsluta min födelsedagsmiddag. Jag utnyttjade familj och vänner skrupellöst för att testa vilken av kakorna som var godast.

När jag ändå satte igång gjorde jag tre olika lakritsrecept, alla från Ninas mat. Den senaste veckan har jag bjudit både familj, vänner och kollegor på chokladbollar med lakrits, kolakakor med lakrits och så kladdkakan, som blev favoriten alla kategorier med sin kraftiga chokladsmak, uppfriskande citron och långa eftersmak av den salta lakritsen.

Chokladbollarna fick tyvärr inte särskilt höga betyg. De var mest som vanliga bollar med en svag ton av lakrits. Om jag skulle göra dem ingen skulle jag ta bort kaffet, minska kakaon och lägga till 1 msk lakritssirap och lite rivet citronskal. Alternativt rulla dem i lite citronskal.

Kolakakorna var mumsiga. Jag använde brun farin i mina. Den salta lakritssirapen och citronskalet ger de knäckiga kakorna en lång, fin eftersmak.

Lakritskladdkakan är kraftfull och mäktig och räcker till många. Som alla kladdkakor är den ännu godare om den får stå och mogna någon dag. Passar utmärkt att gå och småäta av.

Triss i lakritskaka

Triss i lakritskaka. Vinnare med hästlängder är kladdkakan med grädde.

Här är min saltlakritsvariant av kakan:

150 g smör (el mjölkfritt margarin)
3 ägg
2,5 dl brun farin
3 dl vetemjöl
¾ dl kakao
50 g hackad, mörk choklad
½ msk vaniljpulver
rivet skal av 1 citron
2 msk lakritspulver
2 msk saltlakritssirap

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker.

Blanda övriga ingredienser, utom den salta lakritssirapen, och rör ner det i smeten tillsammans med det smälta smöret.

Häll smeten i en smord springform (form med löstagbar kant) med ca 23-24 cm diameter.

Ringla lakritssirapen jämnt över kakan och rör försiktigt ner den lite i övre skiktet av kaksmeten med en gaffel. Om sirapen är för fast för att ringla kan du värma den i vattenbad någon minut.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20 min.

Låt kakan stå några minuter innan du lossar och tar bort formen. Låt kakan kallna.

Servera med lättvispad vispgrädde. Smaksätt den gärna med lite lakritspulver och en msk socker. Låt grädden i så fall stå några minuter så att lakritspulvret hinner lösa ut smakerna.

Jag har en hel del lakrits kvar. Så det får nog bli antingen glass eller den där cheesecaken som har dykt upp. Något där inte kakao konkurrerar med lakritsen. Eller varför inte lite lakrits i någon maträtt?

Tänk på att lakrits har blodtryckshöjande effekt!

Kommentera

