Afrikansk safaripanna – kryddig köttgryta med goda tillbehör

Höst. Köttgryta. Kryddor. Det hör ihop! Köttet ska marinera en stund, men annars är det väldigt smidigt att göra denna gryta och du blir rikt belönad av den kryddiga men ändå mjuka smaken. Jag kör den gärna i tryckkokaren och då förkortas koktiden avsevärt.

Afrikansk safaripanna

Köttgrytan är kryddad med bland annat kardemumma, ingefära och curry. Sedan kan man servera med de tillbehör man känner för. Chutney och kokos funkar bra.

Till 4 personer behöver du:
600 g nötbog, högrev eller fransyska
2 gula lökar
2 morötter
1 msk vetemjöl eller maizena

Till marinaden:
2 krm ingefära
2 krm nymalen, grovmalen svartpeppar
2 krm kardemumma
2 tsk curry
1/2 dl soja
1 dl tomatjuice eller passerade tomater
1/2 msk olja

Till servering:
kokosflingor
chutney
gurkbitar eller zucchini
tomatbitar eller paprika

Strimla köttet. Skala och hacka löken grovt. Blanda marinaden. Marinera kött och lök i marinaden i 1-2 timmar i kylen.

Hetta upp en gryta och häll i köttblandningen. Rör om och koka i 30 min-1 timme. Det beror på vilket kött du använder. Jag gillar när köttet nästan faller sönder, så jag kokar i en timme. Ännu hellre kokar jag köttet i tryckkokaren ca 20 minuter.

Skiva morötterna och rör ut mjölet i  lite vatten. Tillsätt slantar och mjöl  till grytan och låt koka ytterligare 10- 15 minuter (alt ca 5-7 min i tryckkokaren). Om du använder maizena tillsätter du det på slutet istället, utrört i lite vatten, och låter koka ett par minuter.
Servera med valfri chutney, kokosflingor, tomat och gurka. Jag hade hemmagjord rabarberchutney, men det går förstås lika bra med t ex köpt mangochutney.

Receptet kommer från början från Viktväktarna, som ofta har hälsosamma, smakrika och goda recept. Ät allt, men inte alltid, passar min filosofi.

One response to “Afrikansk safaripanna – kryddig köttgryta med goda tillbehör

  1. Pingback: Afrikansk safaripanna – kryddig köttgryta med goda tillbehör

Kommentera

