Fruktbollar – mjuk knödel som gömmer frukt och serveras med kanelsocker och smör

Kanske läste du mitt lite filosofiska (eller möjligen bara knasiga) inlägg om mina funderingar om att växa upp med lite annorlunda mat? Här kommer receptet på de där fruktbollarna som jag tycker så mycket om.

Fruktbollar

Fruktbollar med jordgubbar. Man äter dem med mycket kanelsocker och ordentligt med smält smör.

Fruktbollarna är alltså en typ av knödel. De görs på en jäst deg, som i sig inte är sötad. Den fylls med frukt efter säsong och smak och serveras med till exempel kanelsocker och smör.  Jag tycker allra bäst om jordgubbar som fyllning, men de finns ju endast under en kort stund, så det går bra med annat också. Fruktbollar kan man göra året om.

ca 24-25 stycken

400 g (1 paket) idealmjöl
3 dl mjölk
1 ägg
10 g jäst (ca 1/5 paket)
1/4 tsk salt
Frukt att fylla bollarna med, t ex jordgubbar, plommon, aprikoser – färska eller torkade (blötlagda), äppelbitar (ev vända i kanel). Räkna med ungefär en medelstor jordgubbe eller 1 aprikos per boll.
Smält smör

Till servering:

Kanelsocker, keso eller hemgjord färskost av fil, florsocker eller vanligt strösocker och smält smör. Eller varför inte malen vallmo eller plommonmos, beroende på vad du har fyllt med.

Gör så här:

Värm mjölken fingervarm. Vispa i ägget och saltet.

Häll mjölet i en degbunke och smula i jästen. Häll degvätskan över och bearbeta till en smidig deg. Låt jäsa i en timme.

Kavla ut degen till en platta som är ca en cm tjock. Dela i 25 rutor. Lägg en frukt på varje ruta och nyp ihop degen ordentligt runt frukten. Om du inte stänger in frukten noga rymmer den vid kokningen och allt blir kladdigt. Jämna till bollen. Låt bollarna jäsa på en handduk i ca 30 minuter.

Fruktboll - platta

Kavla ut den jästa degen och dela i 24-25 rutor.

Fruktboll - jäsning

Nyp ihop bollarna noga och låt jäsa en stund.

Koka upp 3 liter vatten i en stor gryta och salta lätt.

Testa gärna att koka en enda boll först, så ser du hur de blir och när de är klara. Bollen ska inte vara degig inuti.

Koka bollarna i omgångar, ca 6-7 per omgång. Koka i 4-5 minuter.

Fruktboll - kokning

Koka inte för många bollar åt gången.

Ta upp bollarna och nagga direkt efter koket med två försiktiga nagg mot mitten av bollen med hjälp av två gafflar. Gör naggarna på olika ställen på bollen. Lägg gärna bollarna i ett durkslag när du gör det och jobba snabbt. Om du inte naggar direkt kan bollen bli skrumpen, hård och trist.

Fruktboll - naggning

Om du inte naggar bollarna direkt efter kokning drar de ihop sig och blir stumma.

Smörj en form med lite smält smör och lägg de kokta bollarna i formen, pensla dem lätt med smöret.

Fortsätt så tills alla bollar är kokta.

Servera fruktbollarna varma med något av följande:

Socker blandat med kanel, ca 1 msk kanel per dl socker, och rikligt med smält smör.

Keso med florsocker och smält smör.

Malen vallmo med florsocker och smör.

Fruktboll - klara!

Färdigt! Bara att strö på kanelsocker och skeda på smör.

Överblivna bollar förvaras i kylen och går utmärkt att värma i ånga med en ånginsats/sil i en kastrull  med lite vatten på botten eller i nödfall i mikron. Tänk på att frukten kan bli väldigt varm. Bollarna går också att frysa.

Våga!

Det går bra att göra bollarna mjölkfria genom att använda osötad sojamjölk eller havremjölk samt mjölkfritt margarin.

9 responses to “Fruktbollar – mjuk knödel som gömmer frukt och serveras med kanelsocker och smör

  1. Pingback: Varm jordgubbspaj | matmorsan

  2. Pingback: Jordgubbssylt – sommar på burk | matmorsan

  3. PS! Du vet inte möjligen hur man gör leberkäse? Fick det när jag bodde på ett kloster i Altomünster och har det som ett väldigt kärt matminne 🙂

    • Hej Linda,
      jag har aldrig gjort Leberkäse själv, men jag fick ett recept på twitter i våras av en kille som vet hur man gör. Tycker det verkar lite svårt i ett vanligt kök… man behöver is, fosfat och NPS och fett, fläsk och kött samt lök och en del kryddor. Smeten ska köras i låga temperaturer, från 6 grader till 16 grader för att hindra fettfällning osv osv… Så jag nöjer mig med att veta hur man gör. Kan koppla ihop er om du vill ge dig på det hela.

  4. Men åh, sådana!!! Vilket minne från Österrikeresorna när jag växte upp. Ska bli så roligt att försöka göra sådana – så glad att jag hittade hit 😀

  5. Åh, vad glad jag blev när jag hittade detta recept! Minnen från farmors kök i Prag väcktes till liv. Jag drömmer ofta om hennes mat och fantastiska bakverk. Speciellt kommer jag ihåg en kaka som hade formen av ett rör, tror den var gjord på mördeg, med någon vitaktig söt fyllning innuti. Fyllningen var som en blandning av grädde och vaniljskum, om jag minns rätt (detr tyvärr länge sedan hon gick bort). Vet du vad det kan ha varit för bakverk? Och har du möjligen receptet, eller vet var jag kan leta efter det…
    Mvh/Josefina

    • Vad roligt! Hoppas du testar receptet också! Och att du känner igen din farmors smaker. Bakverket du nämner är ”kremrole” /krääm-rolle/ och är, som du säger, en smördegsrulle fylld med grädde, vaniljkräm eller maräng – eller en blandning av alla. Verkar finnas många recept. Och man behöver en form för själva rullarna. Jag har aldrig provat att baka dem själv och har inget recept. Men vi har ju nätet och ”translate”! Exempel (klassiskt recept):
      http://www.recepty.cz/recept/klasicke-kremrole-7216
      Kanske finns också versioner på engelska. Tyckte mig se detta vid en snabb googling. Och en film hittade jag som visar hur man gör:

      • Åh! Tack för hjälpen:) Självklart ska jag nu försöka mig på både fruktbollarna och krämrullen. Tjoho, vad kul!

  6. Pingback: Fruktbollar – mjuk knödel som gömmer frukt och serveras med kanelsocker och smör

Kommentera

