Gästbloggat: Exotisk fiskgryta som faktiskt är god

Gästbloggare: matmorsans dotter

Härom veckan fick vi laga fiskgryta på hemkunskapen i skolan. Jag gillar inte alltid vit fisk, men den här rätten var faktiskt god! Jag har gjort om receptet så att det är mjölkfritt och jag har också använt lite mer kryddor. Receptet är för fyra personer.

Exotisk fiskgryta

Exotisk fiskgryta med grönsaker. Gott och nyttigt!

600 vit fisk,  t ex torsk eller sej
0,5 medelstor purjolök
2 paprikor i strimlor, gärna röd och gul
3 dl Oatly iMat (eller 2 dl creme fraiche + 1 dl mjölk)
0,5 dl koncentrerad apelsinjuice
1,5 tsk torkad ingefära eller 1-2 msk färskriven
1,5  tsk curry
3/4 fiskbuljongtärning
150 g minimajs
Salt och peppar
Ris att servera till.

Gör så här:

Sätt på riset.

Skär fisken i bitar. Det går bra att använda halvtinat fiskblock.

Skölj och strimla purjolöken och paprikorna. Dela minimajsen.

Vispa ihop havregrädden, juicen, ingefäran, curryn och buljongen i en gryta och låt koka upp.

Rör i alla grönsakerna och koka upp.

Lägg i fisken och låt sjuda i 5 minuter utan att röra om. Kanske någon minut längre om fisken är halvfrusen.

Smaka av grytan med salt och peppar och mer kryddor om du vill.

Servera fiskgrytan med riset. Bon appétit. 🙂

3 responses to “Gästbloggat: Exotisk fiskgryta som faktiskt är god

  1. Verkar vara hemkunskapens paradrätt! 1994 fick jag själv göra den när jag gick på högstadiet. Receptet kom från en receptsamling som Arla gett ut. Vi fick då även smaka på creme fraiche första gången något som nu ingår i det mesta. =)

    • Faktum är att många rätter man fick göra i skolan var ganska goda. Minns att jag, till min förvåning, till och med gillade de stuvade morötterna. 🙂

  2. Tack för middagsinspirationen, här ska lagas exotisk fiskgryta!

Kommentera

