Chokladkaka spetsad med körsbärssirap och grädde

Om du gillar körsbärssmak, kan jag rekommendera körsbärssirap från Kroatien. Eller saft. Man kallar den ”syrup” på flaskan och det har översatts till sirap på svenska. Men i mina ögon ska sirap vara trögflytande. Denna produkt är mer som koncentrerad saft i konsistensen än som sirap. På vissa språk menar man koncentrerad, sötad saft när man säger ”syrup”. Så jag blev först lite förbryllad av att innehållet i flaskan vas så pass lättflytande. Men när jag hade vant mig vid konsistensen (vilket gick fort, för all del) övergick jag till att njuta av smaken, som är kraftfull, fyllig och rund med en lätt syrlighet och en svag beska. Inte för söt.

Yoghurt med körsbärssirap

Yoghurt med körsbärssirap. Snåla inte nu!

Jag har mest smaksatt yoghurt (använd en fetare sort och toppa med mandelbiskvier eller havreflarn så blir det en hel dessert), hällt på glass och blandat i grädde. När jag bakade på den tyckte jag att det syrliga tog över istället för körsbärssmaken, men det kan ha varit annat som inte stämde i det recept jag testade. Däremot kan man hälla lite sirap på en bit chokladkaka (eller över hela kakan) och servera med grädde. Kan lova att det smackas och surras om du bjuder på det! Jag har tagit en och annan tesked sirap bara rakt upp och ner också för att ”försäkra mig om” att smaken är så fantastisk som jag minns den sedan förra gången jag smakade…

Chokladkaka med körsbärssirap

Chokladkaka med körsbärssirap.

Här kommer receptet på en lättbakad, saftig och god chokladkaka som passar fint tillsammans med körsbärssirapen. Kanske som enkel dessert till nyår eller trettondagshelgen? Till nyår kan man ju också satsa på en vanilj/kanelpannacotta toppad med körsbärssirap.

Chokladkakan

3 dl socker
2 ägg
2½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
150 g smält smör
50 g hackad mörk choklad av bra kvalitet
1,5 dl hett vatten

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en avlång brödform.

Smält smöret och hacka chokladen. Koka upp vattnet.

Vispa ägg och socker fluffigt.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggfluffet. Rör ner smöret och den hackade chokladen. Blanda till sist i det heta vattnet.

Häll smeten i formen och grädda i 45 minuter.

Vid servering:
Häll 1 msk körsbärssirap på en rejäl kakskiva. Servera med vispad grädde som du  också har smaksatt med sirap efter vispning. Grädden blir fint rosa. Jag använder ca en matsked per deciliter grädde. Servera gärna ytterligare körsbärssirap brevid i en liten kanna.

Körsbärssirapen finns att köpa hos till exempel Ninasmat.se.

Kommentera

