God jul!

god jul

God jul!

Jag hade nog tänkt inleda julfirandet med att berätta om hur man gör stekt, panerad karp och tjeckisk potatissallad. Men baciller satte stopp för skrivarenergin. Så med denna lilla tomte vill jag önska god jul och ber att få återkomma om karpen nästa år.

Förresten, här kommer några jullänkar jag tycker är trevliga. En del nya, en del inte lika nya, men bra.

Receptomaten delar med sig av sitt bästa recept på Jansson

PickiPicki har en sån mysig chokladkalender. Kolla in den om du har missat.

Även hos Smaskens blir det ett inlägg varje dag i december. Jag har just lagat den glöggkokta aprikosmarmeladen som jag tänker servera till ost dagen före dopparedagen.

Hobbykokken är ju allt annat än en hobbykock i mina ögon. Därifrån kommer mycket matnyttigt. Inte minst är han en hängiven tryckkokare. Ja alltså en som lagar mat i tryckkokare. Det gillar jag. Sen har han en finfin pizzasås också som jag brukar göra.

Rödkålssallad kan, precis som all kål, varieras i oändlighet. Här ett aptitretande recept från Matrepubliken. Blir lika glad varje gång jag träffar på en kålälskare!

Hos Gittos mat hittar du mycket bacon och en del halvtokiga recept. Bland annat denna baconmarmelad. Den har jag ännu inte gjort, men jag ska prova så snart jag hinner! Låter ju kanongott! Baconkolan däremot vore bra om någon kom och bjöd mig på först.

Om du är intresserad av molekylär matlagning är förstås Matmolekyler fantastisk läsning. Här ett inlägg om infrysning.

För dig som ska ugnssteka skinkan har Kinnas blogg satt upp en ”minneslapp” med tider och temperatur för lyckat resultat. Ska du inte ugnssteka skinka kan du ju ändå surfa in hos trevliga Kinna.

Avslutningsvis vill jag puffa för mina egna alldeles ljuvliga nöt- och vaniljgifflar.

God jul och gott nytt år!

One response to “God jul!

  1. Härliga länkar =)
    Krya sig nu och hoppas alla är på och pigga till julafton! God jul!

Kommentera

