Var en sväng till München härom veckan

Eftersom jag har släkt i München händer det titt som tätt att jag tar mig dit. Det har jag nog berättat tidigare. Denna gång var anledningen att min kusin firade silverbröllop och hade bjudit till stor fest. Hon bor med sin man i schweiziska Zürich sedan ett par år. Deras barn bor i Augsburg respektive Regensburg. Min andra kusin bor i England med sina tre döttrar och min egen bror bor i Aachen. Min faster och farbror bor i München, i olympiabyn. Och jag bor ju i Sverige. Vi är alltid lika glada när vi lyckas träffas, allihopa. På mammas sida är det enklare. Alla bor i Prag. 😉

Det blev både festmiddag, restaurangbesök, fika och hemlagat under de fyra dagar jag var i München med mina tre barn.

Utsikt en tidig morgon

Utsikt från balkongen över olympiatornet och olympiaparken en tidig morgon. 

En av höjdpunkterna är alltid när jag stiger upp lite före alla andra och får gå ut och köpa frallor på morgonen. Det blir gärna varianter av ”Laugenteig”, dvs den ljusa vetedeg som de berömda salta kringlorna görs av. Man hittar både kringlor, frallor, flätor och stänger med och utan diverse frön. Men även de grövre frallorna är kanongoda. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta lika goda frallor i Sverige.

Självplock. 

Priset för den enklaste ”kaiserfrallan” på det här självbetjäningsbageriet är 22 cent. Dvs ca 2 kronor. En kringla kostar 35 cent. Drygt tre kronor. Hos grannbageriet är det inte många cent dyrare. Ta en bricka. Dra av en bit papper från en stor rulle och lägg på brickan. Nu kan du välja det bröd du vill ha och lägga det på pappret. Framme vid kassan tittar de på vad du har plockat till dig och efter betalning lägger du allt i påsar och slänger pappret från brickan.

Silverbröllopsfesten hölls på La Villa/Bamberger Haus och började med tårtkalas (tyska tårtor går inte av för hackor!). Sedan mingel i parken och lite senare en härlig middag. Det serverades zucchinisoppa, anka med knödel och rödkål samt bayerische creme (crème bavaroise), en typ av pannacotta. Rödkålen var den godaste jag ätit någonsin. Doftade kanel och äpple. Nomnom. 🙂

Att det visades en film från själva bröllopet för 25 år sedan var en smärre chock. Så man såg uuut! 😉

 Tyvärr fick jag inga fina bilder från middagsmaten, men här är i alla fall den bayerska krämen.

Dottern ville absolut ha Wienerschnitzel. Inte alls långt från Marienplatz, Münchens hjärta, finns Opatija (im Tal), en resturang som erbjuder både schnitzel, pasta, grillat och en lång rad rätter från Balkan. Portionerna är väl tilltagna och maten är vällagad. Rekommenderas. Ligger på Hochbrückenstraße 3. Så här glad blir man (läs: jag, matmorsan) när man får sin mat på Opatija. Som sagt: Rejäla portioner. Jag valde salladstallrik med potatissallad till schnitzeln istället för pommes frites eller stekt potatis. 

Annat som måste ätas i München är Weisswurst. Men kom ihåg att ingen äkta bayrare äter denna ljusa kalvkorv efter kl 12. Det beror på att den görs på färskt kött utan att rökas och att den (traditionellt sett) inte innehåller konserveringsmedel. Äts med saltkringla (Breze) och en söt senap som är speciellt avsedd för dessa korvar. Dryck: veteöl (Weissbier). Dricker du inte alkohol kan du ta apfelschorle – mineralvatten och äppeljuice blandat.

Ett besök på ett av de anrika kaféerna hanns också med. Vi valde inte kaféernas café ”Am Glockenspiel” på Marienplatz, utan Stacherias på Karlsplatz/Stachus. Den stackars kyparen var stressad och svettig i vårsolen som lyste in genom de öppna fönstren. Provade tyvärr ingen kaka/tårta eftersom vi hade tryckt i oss den där schnitzeln lite tidigare, men de bakar själva på plats, så det är säkert gott. Kaffet var i alla fall fint.

Sista kvällen hade kära faster fixat coq au vin. Mycket gott. Jag har aldrig lagat detta själv, hör och häpna. Så det blev ju lite tvångsmässigt att göra det när vi kommit hem. Så nu har jag lagat det till familj och vänner (nästan) enligt recept från Julia Child. Heaven. Kanske bloggar om det senare.

Som vanligt hade jag resväskan full av bröd (och korv) när jag reste hem. Och massor av blå vallmo. Favoriten är fortfarande rågsurdegsbröden från Hofpfisterei med bageri i centrala München. Jag köper brödet på Viktualienmarkt, ett stenkast från själva bageriet.  Nu för tiden säljs brödet på flera ställen i stan. Allt är ekologiskt. Är du i München och är en matnörd måste du förstås besöka Viktualienmarkt. Där är fotot i blogghuvudet också taget vid en tidigare resa. Fler bilder från detta fina torg hittar du också här i ett tidigare inlägg från München.

Brödhyllan hos Hofpfisterei

Avslutningsvis ett par bilder från olympiatornets topp.

  
BMW-imperiet med BMW-Welt, museum kontor och fabrik. Olympiapark/Olympiastadion (som Bayern München övergett för länge sedan. De spelade förresten mot Marseille när vi var i München) och slutligen olympiabyn (med nybyggda studentlägenheter – de låga) där vi oftast bor.

5 responses to “Var en sväng till München härom veckan

  1. Oj oj, nu blev jag sugen igen på Burgundisk köttgryta :-)))
    Tusen tack för långt o bra svar.
    Sväbisk mat är ju erkännt god men tjeckiskt är snäppet värre. Ser fram emot spännande vallmoröra med min favvoingrediens just nu, apelsinskal.
    Kanske ska våga mej på en kvarn men först ska jag använda köttkvarnen till kött eller kakor så att det tillbehöret, fick gratis, inte är bortkastat på min maskin.
    Vallmokakorna ska definitivt provas när jag får tid igen. Kanske redan nästa vecka 🙂

  2. Ahh, glömde fråga om den blå vallmon. Bakar gärna med den malda som jag köper på hälsokosten här. Kort hållbarhet och dyrare.

    Mal du den och isåfall med vad? Tacksam för svar :-))

  3. Hej! Vilken trevlig resa det låter som. Kul att läsa om känt och okänt.
    Skulle verkligen vilja ha ett recept på Coq au vin. En annan favorit som jag inte lagat själv är Beuf Borgouine. Ska fråga min bekant om hon har tid att skriva ner det. Mkt kryddor ska det va:-)
    Hur hyr man nybyggda studentlägenheter? För oss tar det 2,5 timma till München om trafiken är ok. Alltså ingen storhelg som till helgen eller så. Är ju verkligen synd att vi inte varit där än! Blir verkligen sugen!

    Vänliga hälsningar

Kommentera

