Provsmakning av rättvist kaffe och choklad

Jag fick hem smakprov av kaffe och choklad av märket Eguale. Deras produkter är rättvisemärkta och kravmärkta. Bara det gör det värt att titta närmare på dem. Odlingen av kaffe och kakao hör väl inte precis till de mest rättvisa och hälsosamma annars.Eguale kaffe och choklad

En gång frågade jag Zoegas varför de inte kommer med fler ekologiska kaffesorter. Man menade att det inte finns efterfrågan. Det tycker jag är synd. Vi som kan borde lägga den där extra kronan på vårt kaffe och den choklad vi köper (och andra saker också förstås) för att stödja rättvisa förhållanden och uthålliga produktionsmetoder. Jag lever i tron att de olika märkningarna och standarderna blir allt bättre och lättare att kontrollera, men om inte vi konsumenter stödjer utvecklingen genom vårt val av produkter, blir det också svårt att få bättre styrningsmetoder (och märkningar) över tiden.

Hur smakade nu Eguales kaffe? Det var av sorten ”Gayo mountain single origin”, ett lätt mörkrostat bryggkaffe från Indonesien. Det står att det ska vara fylligt, men jag tycker inte det var så fylligt som jag helst vill ha mitt kaffe. Kaffet var ganska milt och får godkänt, men blir ingen favorit.

Eguale mörk choklad

Och chokladen? Jag råkade smaka på mintchokladen precis innan jag testade kaffet. Munnen fylldes av sprudlande glad mint, men kaffesmaken försvann, så jag fick helt enkelt brygga mer kaffe lite senare. Man känner att det är choklad av bra kvalitet. Rekommenderas för dig som gillar mint! Jag mumsar hellre ren, mörk choklad. Den har jag också testat. Eguales mörka choklad med 70 % kakao är kanongod med en ganska kraftig kakaosmak. Den väljer jag gärna nästa gång det ska handlas mörk choklad.

Dottern kom hem från ett läger i dagarna och meddelade att hon druckit ett himla gott te. Det visade sig vara Eguales Rooibos Orange. Och innan jag fick hem smakproverna härom veckan hade jag knappt sett till de vackert designade produkterna av detta märke. Nu är de plötsligt överallt. 🙂

Företaget bakom Eguale heter Sackeus.

Kommentera

