Bästa läget vid Vätterns strand

Just nu blir det inte mycket bloggat, fast jag har en massa att berätta! Det har varit jobb och konfirmationer och födelsedagar som har tagit min tid och energi i anspråk. Men jag vill gärna tipsa om en charmig restaurang med ett fantastiskt läge som nu kör för fullt på Vätterstranden här i Jönköping: På Strand.

Man har haft öppet för grupper och företagsevent hela vintern, men första helgen i maj öppnade restaurangen för à la carte. Jag var där med en grupp hockeyföräldrar just den helgen. Vi hade lite av sista natten med gänget efter att ha följts åt genom HV71:s ungdomsårgångar. Flera av killarna spelar i och för sig redan i andra lag, så även min son, men det kändes ändå bra att träffa detta härliga gäng igen.

Vi åt inte från menyn, utan hade förbeställt grillbuffé. Den var trevlig, vällagad och rikt tilltagen. Jag har inte hunnit komma tillbaka för att testa fler rätter, men det gör jag gärna framöver.

Fredrik Kroon som driver restaurangen med sin familj menar att man vänder sig till ”yngre medelålder”, alltså inte den allra yngsta publiken. Nyligen kammade man hem en viktig seger gällande alkoholtillstånd. Tidigare var gästerna tvungna att beställa alkoholdrycker vid bordet. De fick inte beställa vid baren och sedan gå ut på terassen med drycken. Nu får de alltså själva gå till bardisken och beställa om de vill, vilket ägarna ser som positivt. Dessutom är det lättare att se om en gäst är överförfriskad om den tvingas resa sig, än om gästen blir sittande.

Samtliga bilder i detta inlägg är lånade av På Strand och de är tagna i februari 2012. Vid det här laget är stranden full av badfolk. Oemotståndligt läge, eller hur!

Kommentera

