Lindelövs lena granskottspannacotta

Förra året, när jag som bäst plockade granskott för att göra sirap, berättade Pernilla på Add Gender, att hon skulle gifta sig och att temat var skogen. Min hjärna gick förstås igång på temat och jag sprutade ur mig all mat jag kom på som kunde ha anknytning till skog, allt från vildsvin och picklad svamp till barkbröd och granskottspannacotta.

Granskottspannacotta

Den uppmärksamme ser att det inte finns några granskott i bakgrunden. Panacottan är gjord på förra årets granskottssirap i väntan på att de nya skotten ska växa fram. 

Pernilla blev eld och lågor och lät Lindelövs omvandla mina små inspel till en delikat bröllopsmeny. Granskottspannacottan blev en del i desserten.

Jag fick lov att skriva receptet här om jag väntade tills efter bröllopet. Så nu kommer det – nu är det ju till och men ny granskottssäsong. Jag har tagit mer sirap än i Lindelövs recept, för jag tycker det kan få smaka ordentligt av granskott när man nu gör något med den. Jag har också anpassat receptet till fyra portioner.

3 dl grädde
1 dl mjölk
40 g granskottssirap (eller 20 g sirap och 20 g strösocker)
½ vaniljstång (eller ½ tsk vaniljpulver)
1 1/3 gelatinblad
rivet citronskal, några rasp (kan uteslutas)

Dag 1:

Blanda grädde, mjölk, socker, sirap samt citronskalet. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna, lägg i alltihopa i gräddblandningen. Låt stå kallt över natten för att få fram så mycket smak som möjligt.

Dag 2:

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 minuter.
Koka upp gräddblandningen.
Smält gelatinet i grädden.
Häll upp i fyra formar (ca 1 ½ dl) och ställ kallt att stelna i minst tre timmar.

Häl eventuellt på lite granskotssirap vid servering eller lägg lite karamelliserad rabarber på toppen:
Skala och skär ett par späda rabarberstjälkar i 4 cm långa stavar och dela stavarna ett par gånger på längden.
Smält en knapp dl socker i en stekpanna och låt det bli ljusbrunt. Rör i rabarbern försiktigt och låt den mjukna något. Vänd ner en tesked smör och låt svalna.

One response to “Lindelövs lena granskottspannacotta

  1. Pingback: Ta vara på ogräs, skott och blommor! | matmorsan

Kommentera

