Smaktest: Middagsräddarna från Santa Maria

Santa Maria har kommit med nio kryddpåsar som ska hjälpa den stressade eller aktiva familjen att variera sina rätter på vardagarna. Bra tänkt! Inga konstiga tillsatser i form av smakförstärkare eller annat. Smakerna kommer från hela världen. Samlingsbild

Vi har provat några av de kryddpåsar som jag fick med posten för att testa.  Familjen är stenhård och ger både hiss och diss.

DSC_1399Sämst betyg fick marockansk kyckling. Bitter, tråkig smak där spiskummin tar överhanden. Kanske hann inte smakerna mogna på den korta tiden kryddorna fick på sig att koka med grytan. Nä, den vill vi inte göra igen.

DSC_1402 Indisk kyckling fick däremot full pott. Då vi äter mest mjölkfritt blandade jag kryddpåsen med havregrädde istället för crème fraîche. Jag kokade upp grädde och kryddor och lade i kycklingfiléer som jag delat ett par gånger på längden. Lät sedan det hela bli klart i ugnen i en gjutjärnsgryta istället för i en ugnsform, som receptet på påsen föreslog.

DSC_1741_Shish_kebab_sta_Maria

Idag gjorde jag shish kebab. Kryddpåse, lite vatten och lammfärs. Till detta en guacamole och klyftpotatis. Kebaben fick höga smakpoäng av familjen. Fin koriandersmak. Man kan göra det enklare för sig och bara servera med pitabröd och sallad till också. Ojojoj, ingen snygg uppläggning här, ser jag. Vilken slarvig sallad! 😉

Allt och lite till gick åt av köttet. Hade gjort lite extra lammkebab med egen kryddning (vitlök och mejram), för jag vet att min familj gillar lammfärs.

Vi har fortfarande några kryddpåsar för köttfärs och fisk kvar att prova. Många av påsarna ska blandas med mjölkprodukter. Men, som sagt, de är lätta att byta till alternativ om man vill. Över huvud taget är det lätt att variera efter eget huvud och bli inspirerad till egna, nya blandningar. En kryddpåse räcker till fyra och kostar runt tio kronor.

One response to “Smaktest: Middagsräddarna från Santa Maria

  1. Bra att få lite koll på det nya. Har själv testat och konstaterat att curryblandningar kan vara helt olika. Kommer antagligen ett blogginlägg vad det lider. =)

Kommentera

