Goda tekakor – mjölkfria för den som vill

Tekakor känns lite lyxiga på något sätt. Grunden till detta recept hittade jag på Allt om mat, men har gjort om det till mjölkfria tekakor genom att använda mjölkfritt margarin och sojamjölk. Jag har också bytt ut lite av mjölet till fullkorn.Små tekakor

Till 12 stora eller 20 små tekakor:

2 dl havregryn
5 dl havre- eller sojamjölk, osötad
1 pkt/50 g jäst
1 äggula
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
100 g fullkornsdinkel eller grahamsmjöl
500 g vetemjöl special (totalt ca 11 dl mjöl)
100 g mjölkfritt margarin, rumstempererat

Lägg havregryn och mjölk i en kastrull och låt stå i minst fem minuter. Rör om och värm till fingervarmt.

Smula jästen i en degbunke och rör ut den med lite av mjölkblandningen. Tillsätt resten av degspadet, äggula, salt och sirap (om du har sötad mjölk kan du halvera sirapsmängden). Blanda ner mjölet och arbeta till en smidig deg.

Tillsätt margarinet i klickar och bearbeta till en smidig deg igen.

Låt jäsa under bakduk 45 min.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Dela den i 12 (stora tekakor) eller 20 (små tekakor) bitar som du formar till bullar. Låt bullarna vila i fem minuter. Platta till dem varsamt så att de blir knappt 1 cm tjocka och flytta till bakplåtspappersklädd plåt.

Nagga kakorna med gaffel och låt jäsa 20 minuter. Sätt ugnen på 250°.

Grädda bröden mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem svalna på galler.

Tekakor är godast nybakade, men håller sig färska och goda ett par dagar.

Detta recept tror jag funkar som korvbröd också. Har inte provat ännu, men det måste jag nog göra. =)

Kommentera

