Zurek – polsk, syrad rågsoppa

Om du har varit i Polen har du troligen träffat på bigos, pirogi och annat gott med svamp och kål. Jag har särskilt fäst mig vid den syrade rågsoppan zurek, som ibland serveras i en skål gjord av bröd.

Zurek

Mina kollegor i Polen har förstått att jag är matintresserad och när de kom till Sverige på ett möte på senhösten hade de med sig en flaska syrad råg. För nog är det så att även polackerna har en stressig vardag och inte hinner stå och syra råg i dagarna fem innan de ska äta sin soppa. Jag fick också en liten kokbok. Bara att skrida till verket och göra zurek, alltså. Och så snart jag hinner ska jag prova att göra bigos också.Zurekbas och liten polsk kokbok

Sist i inlägget beskriver jag hur man, enligt den kokbok jag fått, gör den syrade rågen/zurekbasen. Men jag har inte provat att göra den själv. Den är som en surdeg med vitlökssmak.

Så här gör du zureksoppa:

2 morötter
en bit rotcelleri, ca 100 g
0,5 purjo
ett knippe persiljestjälkar
1 lagerblad
1 tsk mejram
1-1,5 l vatten eller buljong (kött-)
250 g stekfläsk eller bacon
4-5 medelstora potatisar
syrad zurekbas, ca 5 dl
ev: 1 msk mjöl utrört i 2 msk grädde

Till servering:

2 hårdkokta ägg i klyftor
2 smakrika korvar, stekta
100-200 g kokt nötkött, stekt fläsk och/eller skinka
persilja
2 msk riven pepparrot

Skär grönsakerna och fläsket/baconet i små tärningar. Fräs grönsakerna mjuka med fläsket. Tillsätt tärnad potatis och kryddorna. Häll på vatten (eller buljong, tycker jag är bättre) så att du får ca 2 liter. Koka 20 minuter eller tills potatisen är helt mjuk.

Ta upp persiljestjälkarna.

Mixa soppan lite slarvigt.

Tillsätt zurekbas, ca 0,5-0,75 liter eller tills du tycker soppan är lagom syrlig. Soppan ska vara tjock i konsistensen. Tillsätt också ev grädden med mjölet. Kan uteslutas.

Koka ytterligare fem minuter. Smaka av med salt och peppar.

Servera soppan med bitar av god korv, kött/skinka och klyftor av hårdkokt ägg. Strö riven pepparrot och persilja över.

Surdegen/zurekbasen:

500 g fullkornsmjöl av råg eller havre
Torra bitar av osötat rågsurdegsbröd (ca 2 skivor)
3 vitlöksklyftor
1 liter hett vatten (ska ha kokat)

Häll det heta vattnet över mjöl och torra brödbitar i en gjutjärnsgryta. Lägg i en krossad vitlöksklyfta. Låt stå i rumstemperatur ett dygn.

Häll av vätska som inte sugits upp av mjölet. Tillsätt lika mycket nytt vatten. Vattnet ska vara kokt, men kallt. Tillsätt de två resterande vitlöksklyftorna, krossade. Låt stå i tre dygn. Sedan är basen färdig att tillsätta i soppan.

One response to “Zurek – polsk, syrad rågsoppa

  1. Pingback: Zurek, Polsk soppa. | SM5MEK,s blogg.

Kommentera

