Matnördar finns överallt

Hade jag haft en hängmatta så hade detta inlägg varit skrivet gungandes i den. Sitter istället i min syrenberså, lika somrigt det, förresten! Semestertider är mattider. Och ändå inte… jag har visserligen mer tid att tänka på mat, men har samtidigt så mycket annat jag vill göra när solen skiner!

Jag har kanske nämnt att jag inte alls arbetar med mat. Jag jobbar med mässor.  I mässammanhang träffar man väldigt mycket folk. Och även där temat för mässan är något helt annat än mat, dyker det upp en och annan matnörd. Som i juni, när jag pratade om skogsbruket i Sverige med en brasiliansk journalist. Vi gled in på hur marken används i Brasilien och var snart inne på djuruppfödning och att det även i Brasilien finns en trend att tillaga och äta hela djuret, när man har slaktat det. Jorge, som journalisten heter, nämnde särskilt den kända kocken Alex Atala som förebild. Atala driver bland annat restaurangen D.O.M som hör till en av de mest ansedda i världen.

Jorge

Jorge från Brasilien driver matblogg och har just låtit tatuerat en ko med styckningsschema. En sann matnörd!

Det blev ännu trevligare när det visade sig att Jorge nyss har startat en matblogg och att hans tjej är konditor. Vi pratade om typisk mat och jag har nu rätten Feijoada (länk till Wiki) på hjärnan. Jorge beskrev tillbehör som man inte ens kan få tag på här. Måste nog till Brasilien…

Jag fick också en liten kokbok av en kanadensisk skogsjournalist som jag har känt i många år. Hans fru har sammanställt trevliga recept från olika vänner och bekanta i en enkel bok där alla intäkter går till välgörenhet. I kokboken finns mat från världens alla hörn, till och med recept på hundmat! Jag ska välja några spännande recept framöver och testa. Vet inte om det blir bayersk äppelkaka, thaicurry eller ukrainsk köttgryta (inte så typiskt kanadensiska recept alltså). Kanske det blir något helt annat. 🙂

Blåbärspaj

Godaste blåbärspajen någonsin var betyget från familjen.

Visst blir det lite tid i köket i alla fall. Bakade Paul Hollywoods focaccia härom dagen. Och efter hatt ha tillbringat ett par timmar i skogen kunde jag göra en finfin blåbärspaj efter recept hos fina Momas Kitchen. Fast det är inte alltid jag som står för det goda… Dottern har bakat härliga blåbärsmuffins och igår gjorde sonen lunch, kycklingfiléer i ugn med god sås och ris. Idag har maken lovat fixa mat. Så då kanske jag kan baka lite bröd igen, om jag inte ska gräva upp ett nytt jordgubbsland först.

One response to “Matnördar finns överallt

  1. Tack för fina ord, kul att ni gillade pajen- det är min favorit också 🙂

Kommentera

