Focaccia enligt Paul Hollywood

Dottern och jag har kollat en del på The Great British Bake Off, den brittiska versionen  av ”Hela Sverige bakar”. Det är roligt att titta på eftersom det blir lite andra bakverk än det vi bakar här hemma. Precis som i den svenska versionen av programmet är domarna visserligen tuffa men aldrig nedlåtande eller arroganta. Det är bra. Här hemma är Johan Sörberg en av domarna, en av mina absoluta favoriter bland brödbagare. De namnkunniga domarna i den brittiska serien heter Mary Berry och Paul Hollywood. I ett program bakades focaccia, ett bröd som jag gillar skarpt, men faktiskt aldrig bakat själv, förrän nu när jag testade Pauls recept. Passar bra till det grillade eller på en picknick!  Han gör den i två bitar, men jag gjorde allt i en långpanna.

Focaccia

500g vetemjöl special
2 tsk salt
0,5 paket (24 g) jäst
2 msk olivolja
4 dl kallt vatten
olivolja att droppa över eller pensla med samt flingsalt

Paul använder torrjäst (dried easy blend yeast), men jag har ersatt det med motsvarande mängd färsk jäst.

Lös upp jästen i lite av vattnet i en stor skål och fyll sedan på vatten tills du har hällt i 3 dl. Blanda ner mjölet, saltet och olivoljan. Bearbeta försiktigt med en träslev eller händerna i fem minuter och tillsätt resterande vatten efter hand.

Bearbeta ytterligare fem minuter, nu genom att dra degen från kanterna och vika in den mot mitten. Rotera skålen efter hand så att du drar degen från alla kanter.

Häll upp degen på ett oljat bakbord och fortsätt bearbeta i fem minuter till. Använd inte mjöl, utan olja, och arbeta snabbt genom att dra lätt i en degflik och vik den mot mitten. Arbeta runt degen på så sätt tills den är smidig.

Lägg tillbaka degen i skålen och låt jäsa till dubbel storlek (ca 45 minuter).

Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, eller använd två mindre långpannor.

Tippa upp degen mitt på papperet och dra/tryck/platta försiktigt degen ut till kanterna. Låt jäsa en timme.

Focaccia ogräddad

Tryck rejäla gropar i degen genom att olja fingrarna och trycka ner dem i degen. Skvätt eller pensla ett par msk olivolja över degen (här saknar jag en svensk motsvarighet till det fina engelska ordet ”drizzle”…). Strö flingsalt över. Jag hade bara grovsalt hemma och det funkar också, men kan gärna skrapas bort precis innan man äter brödet eller om det blir rester kvar som man vill förvara. Saltet kan annars smälta in i brödet vid förvaring.

Focaccia

Man kan också trycka ner oliver, körsbärstomater, soltorkade tomater och färska örter efter smak. Detta gör man precis innan brödet gräddas.

Grädda mitt i 220 grader varm ugn i 20 minuter.

Pensla/skvätt (drizzle) lite olja över brödet när du tar ut det ur ugnen.

Är gott varmt, men går lika bra att äta kallt.

Kommentera

