Vitlöksdoftande, saftiga savoykålsbiffar

Blandfärsbiffar med en rejäl portion hackad savoykål och vitlök i. De vänds i ströbröd och steks sedan i massor av olja. Oemotståndliga! Biffarna är goda kalla också på en bit surdegsbröd med senap på. Perfekt matsäck.

Min mormor lagade dem och min mamma lagar dem. Nu gör jag dem också och jag hoppas att mina barn kommer göra dem. Och du, kanske?

Vitlöksdoftande savoykålsbiffar

800 g blandfärs
500 g savoykål
1 gul lök
1 stort ägg
50 g kantskuret dagsgammalt (dvs halvtorrt) vitt bröd
2 dl mjölk eller havregrädde
1-2 klyftor vitlök
2 tsk salt
1 krm svartpeppar

1,5 dl ströbröd
neutral olja att steka i

Dela savoykålen i grova bitar/klyftor. Koka i lättsaltat vatten i 5-8 minuter. Låt rinna av ordentligt och svalna. Ta ev bort de grövsta stjälkarna. Finhacka kålen.

Finhacka löken och stek den glansig i lite olja. Låt svalna.

Blötlägg brödet i mjölken i några minuter. Häll av mjölk som inte sugits upp.

Blanda färs, kål, lök, blött bröd, ägg, pressad vitlök (minst en stor klyfta), salt och nymalen svartpeppar.

Vänd biffarna i ströbröd

Forma biffar som är ca 3 sm höga och 6-7 cm i diameter. Vänd biffarna i osötat ströbröd.

Stek biffarna i så mycket olja att oljan når halvvägs upp på biffarna.

Stek biffarna i 3-4 minuter per sida på medelstark värme i rejält med olja. Här har jag egentligen för lite olja, för den ska nå upp till halva biffen.

Biffarna serveras traditionellt med kokt potatis, skirat smör och tomatklyftor. Biffarna är också goda kalla, som jag skrev förut.

För mjölkfritt: Använd havregrädde och kontrollera att brödet och ströbrödet är mjölkfritt.

OBS! Jag har uppdaterat inlägget eftersom jag helt hade tappat bort löken i tidigare version! 

Kommentera

