Matmorsans coleslaw

En frisk, lagom krämig, saftig coleslaw. Enkel att göra mjölkfri om du vill.

Coleslaw

200 g vitkål
1 medelstor morot
1 schalottenlök
1 tsk ingefära
1 syrligt, fast äpple
1 msk dijonsenap
2 tsk vit balsamvinäger eller äppelcidervinäger
1 msk socker
2 msk majonnäs
1 dl crème fraîche

Strimla kålen fint, helst med mandolin eller liknande så det blir riktigt tunna strimlor.
Skala och riv moroten medelgrovt.
Skala och riv ingefäran fint.
Skala och finhacka löken.
Skala och riv äpplet grovt.
Blanda kål, morot, lök, äpple och ingefära med vinäger, senap, socker och lite salt. Knåda omilt i en minut. Om du inte vill köra ner händerna i salladen kan du lägga den i en plastpåse.
Rör ner crème fraîche och majonnäs. Smaka av med mer salt.
Låt gärna stå och mogna någon timme eller till nästa dag. 

Variera:

Byt ingefäran mot lite curry eller riven pepparrot. Eller vänd ner en hackad chilifrukt.

För mjölkfritt:

Byt crème fraîche mot Sour Supreme. Kontrollera att majonnäsen inte innehåller mjölk, vilket ofta lättmajonnäs kan göra.

Att äta till

Och vad passar till coleslaw? Jo allehanda stekt och grillat, till exempel.  Nu senast gjorde jag en omgång sallad som räckte två dagar.

Först åt vi coleslawn med polska korvar och stekt potatis. Korven hade jag hittat i den polska specialbutiken på Östra Storgatan i Jönköping. Den korven kommer jag att köpa igen! Det finns en hel massa olika korvar i butiken. Gäller bara att förstå vad de heter och innehåller… men här kommer min tjeckiska till pass. Språken är inte helt olika. Här har jag tyvärr ingen bild som gör maten rättvisa.

Texas Longhorn Revbensspjäll

Dagen efter blev det latmat… Revbensspjäll från Texas Longhorn (köpt på Ica). Då passar coleslaw också fint, liksom potatisklyftor. Texas Longhorn har också coleslaw i sitt sortiment, men den gillar jag inte så mycket. Däremot har de en tomatsalsa som är väldigt fräsch och fin. Tyvärr fanns inte den att köpa just denna gång. Men de där möra, rätt så söta bbq-revbensspjällen har jag köpt två gånger nu och de går åt här hemma. Inte billigaste snabbmaten, men det blir nog fler fredagar med dessa spjäll ändå. Helst med hemgjord coleslaw.

4 responses to “Matmorsans coleslaw

  1. Pingback: Smarriga sticky spare ribs à la Leila | matmorsan

  2. Pingback: Sticky ribs på Leilas vis | matmorsan

  3. Hej!
    Tack för alla dina fina recept och tips!Jag undrar i din coleslaw vad man ta ist för sour supreme om man även vill ha den soja fri?
    Mvh Viveca

    • Hej Viveca,
      jag skulle nog helt enkelt ta mer majonnäs istället för sour supreme, helst hemgjord. Eventuellt ett par skedar osötad havreyoughurt för att få det mindre fett. Det finns en ”risgrädde” också, tror det är Gogreens (?), som är ganska tjock. Den kanske också skulle funka. Men jag skulle fortfarande öka majonnäsen och bara ta ett par skedar av youghurtarna/grädden. Men jag har inte provat dessa alternativ, så skriv gärna hur det blev!

Kommentera

