Kanariska kulinariska äventyr

En veckas sol och bad stod i fokus när dottern och jag for till Gran Canaria på sportlovet. Grabbarna lämnade vi hemma. Maten fick komma på andra plats och vi letade inte aktivt för att hitta topprestaurangerna, men ville ändå prova lite olika mat. Kanske lovar rubriken ”Kulinariska äventyr” lite för mycket – men visst hittade vi några guldkorn. Vi råkade också på en del minst sagt medioker mat. Hann testa en hel del kanariska och spanska rätter, men ett och annat finns minsann kvar att utforska.

Corona Blanca

Vi valde att bo i lägenhet och fick bo på våning sju med fantastisk utsikt över både plazan, havet och ända till Maspalomas sanddyner. Vi hade kunnat laga egen mat, men vi gjorde inte det en enda gång, för vi var hela tiden på språng och ville ju också prova olika mat de sex dagar vi var i Playa del Ingles med omnejd. Frukosten åt vi hemma i alla fall och när veckan var slut räckte jag över resten av smöret, knäckebröd och lite annat till svenska grannen på balkongen bredvid, för de skulle vara kvar ett tag till. En annan dag fick jag aftonbladet av dem – svenska, dagsfärska kvällstidningar finns överallt! Och överallt pratas det svenska. Menyerna på restaurangerna är också tryckta på tio språk. Varje restaurang har en inkastare som försöker lokalisera varifrån man kommer. Inte helt lätt med mig som ju har tjeckiskt blod. Men dottern är blond och jag vet inte hur många gånger de frågade: Are you from Finland? Detta hade vi roligt åt. De hade faktiskt inte helt fel… mina barns farmor är finländska.

Playa del Ingles

Apollo som vi reste med ger ut ett litet användbart häfte med en massa tips, allt från mat och traditioner till utflyktsmål och andra praktiska tips. Vi följde en del av rekommendationerna och frågade oss fram också. Bäst under veckan var ändå att kunna bada i havet och få sand mellan tårna, att sitta i solen med vajande palmer runt sig och så delfinturen.

Delfiner

Att åka rakt söderut mot horisonten utan land i sikte var underbart i sig (trots sjögången), men att också träffa på dessa underbara djur var verkligen en upplevelse.

Delfiner

Delfinerna uppehöll sig en lång stund runt båten. Vi fick se tre delfinarter, flasknos, spräcklig och en som mer ser ut som en val. Att man skulle få se delfiner var inte så självklart visade det sig. En medresenär hade varit på flera turer förut och aldrig fått se delfiner. Då blev vi extra glada över att vi fått se flera sorter dessutom.

Playa de Amadores

Det blåste ganska mycket i Playa del Ingles, så vi for flera gånger med lokalbussen till Playa de Amadores som är känd för sin karibiska känsla eftersom sanden är uppblandad med krossade snäckskal och havet är turkost. Antagligen trängs alla på stränderna i Thailand, för på Gran Canaria var det inte fullt varken på stränder eller i restauranger.

Bästa matupplevelserna på hela veckan var paellan på Casa Luis och bläckfisken på La Cana.

Paella

Paellan tillagas på järnfat medan man sippar på sin Sangria… eller annan valfri dryck. Fräscha skaldjur till.

Bläckfisk

Bläckfisken var så enkelt tillagad; lättkokt och sprinklad med olivolja, salt och lite paprikapulver. Vill ha mer!

Tropical

Överraskande god var den kanariska ölen Tropical som serveras iskall. Både tydlig humlesmak, lätt beska och rund, fruktig smak. Väldigt somrigt.

Sardiner

Utbudet av fisk och skaldjur är bra. Jag provade friterade, hela sardiner, serverade med de traditionella kanariska potatisarna med mojosås till. Mumsig lunch! Vi satt i lä nära stranden med utsikt över det vågiga havet och en ensam vindsurfare.

Sardinerna är toppade med vitlök. Över huvud taget är det så mycket vitlök på och i maten så det känns som om vitlöken osar genom öronen. Gott och hälsosamt! 😀

En skål saltkokt skalpotatis med mojosås kan också beställas som tapasrätt eller förrätt. Papas arrugadas con mojo. Mojosåsen görs i grova drag på tomat, paprika, vitlök, spiskummin och lite syra.

Räkor i vitlök och olja

Det är roligt att äta tapas för då får man flera olika små rätter. Vi testade räkorna i vitlöksolja ett par gånger, gambas al ajillo. De serveras i gjutjärn och oljan kokar fortfarande när man får räkorna. Räkorna har en lite sötare smak än man är vad vid i Sverige. Vi åt även andra tapas som var ännu läckrare, som lammgryta, friterade och panerade jalapenos fyllda med ost, friterade småpaprikor med salt, stekt marinerad oxfilé och bläckfisken jag nämnde förut. Vitlöksbröd åt vi också. Brödet de oftast använder till det är lite smuligt och har en lätt smak av jäst eller kanske till och med bakpulver. Märkligt. Jag vet, jag är lite kinkig när det kommer till bröd. 😉

Tortilla

En annan god lunch var tortilla – en hög omelett som ofta görs med potatis i. Den är ganska mättande, så pommes fritesen hade inte behövts. Dottern tog pizza och den var visst god.

En enda gång tog jag efterrätt och det var för att testa bienmesabe, en mandel- och honungssås med smak av kanel och citron, som serveras till pannacotta eller glass. Men inte var det någon bienmesabe jag fick, snarare lös sirap med lite bränd smak. Jag valde att inte härja om det eftersom min dotter redan tyckte jag var pinsam när jag på en annan restaurang ville ha ny espresso när den jag fick inte var varm (vilket inte var så svårt att förstå när man häller en liten kaffe i en stor, kall kopp). Eller snarare en cortado, som är en espresso med värmd mjölk. Jag fick tillbaka den värmd i mikron. Hahaha, då var jag inte glad. Att servera en mikrovärmd espresso… Madre mia, jag tror jag går och tar en sangria och drömmer om att snart få sprätta lite sand med tårna igen.

Kommentera

