Rakot krumpli – ungersk husmanskost

En stadig, ungersk vardagsrätt som lägger sig som bomull i magen. Gott, gott! Comfort food, som det så populärt heter på engelska. =)

Rakot krumpli-DSC_0276

Till en ugnsform för 4-5 personer:

1 kg fast potatis
5 ägg
100 g  kolbasz (ungersk, kryddig korv med paprika och vitlök)
1 medelstor gul lök
2 dl crème fraîche
0,75 dl majonnäs
2 msk mjölk
1 tsk paprikapulver
Salt och peppar

Sätt ugnen på 175 grader.

Koka potatisen med skal. Skala och skiva den.

Hårdkoka äggen och skiva dem.

Skiva den gula löken tunt och fräs den genomskinlig i lite olja utan att den tar färg.

Skiva korven.

Blanda crème fraîche,  majonnäs och mjölk.

Rakot krumpli-DSC_0266

Varva alla ingredienser i en ugnsform. Salta och peppra mellan varven. Avsluta med potatis och lite av crème fraîche-röran.

Rakot krumpli-DSC_0267

Grädda i 175 grader i ca 45 minuter.

Servera gärna med en grönsallad eller tomatklyftor.

Variant:

Rakot krumpli-DSC_0273

Den här rätten tillagas också ofta på spisen. Du varvar då allt i en gryta och låter puttra försiktigt utan att röra om. Jag tycker att det är alldeles för lätt hänt att bränna vid i botten, så jag föredrar att använda ugnen. Men båda versionerna är goda!

2 responses to “Rakot krumpli – ungersk husmanskost

  1. Hanna Göransson

    Hej Veronika, jag är också tjeckiska och lagar ibland ungerska rätter, t ex leczo eller szegedinigulasch. Men den här rätten kände jag inte till. Nu har jag tagit den ur ugnen och den är fullkomligt fantastisk! Tack! Och tack för en fin blogg med en massa matinspiration från alla länder, jag är så glad att jag upptäckte den. Ha det bra! Hälsningar Hanna

    • Hej Hanna!
      Tack för de fina orden – de värmer verkligen. Alltid roligt att höra att recepten inspirerat och ännu roligare att få kommentarer på resultatet (som man förstås hoppas är lyckat) . Välkommen tillbaka! Leczo måste jag göra snart. /Veronika

Kommentera

