Lečo – paprika- och tomatgryta med kryddig korv

När jag är i München bjuder farbror Erich på sin specialitet: Lečo (lettjo). Så enkelt, så gott! Nu har jag äntligen lärt mig laga denna goda paprika, tomat- och korvgryta med rötter i Centraleuropa. Så nästa gång jag träffar Erich och faster Maja, är det kanske jag som lagar lečon. Stavningen med en hake på bokstaven c är tjeckisk, men du kan få lečo i till exempel Ungern och Ukraina också, samma gryta med andra stavningar. Egentligen är inte vintern rätt säsong att laga lečo, för du behöver goda, mogna tomater, men det är samtidigt nu när det är kallt ute som grytan smakar så bra.

Lečo

80 g rökt sidfläsk/stekfläsk, gärna fett sådant
2 -3 gula lökar
800 g grön paprika
800 g mogna tomater
200 – 300 g kolbász, debrecziner eller kabanoss (kryddiga korvar)
1-2 tsk paprikapulver
salt efter smak

Skär fläsket i små strimlor och låt det smälta på låg värme i en kastrull. Fettet ska smörja resten av rätten.

Hacka den gula löken och skär paprikan i skivor. Skär varje tomat i åtta klyftor. Skär korven i slantar.

Låt löken bli glansig tillsammans med fläsket i kastrullen. Tillsätt paprikan och låt puttra tills den är mjuk och släpper saft, 10-15 minuter. Rör om några gånger. Tillsätt tomater och korv och låt puttra i ytterligare 10 minuter, tills tomaterna är mjuka. Smaksätt med paprikapulver, salt och peppar. Du kan också tillsätta en knivsudd socker för att runda av smaken. Låt gärna mogna en liten stund innan du avnjuter lečon med bröd eller kokt potatis. Min farbror hävdar att ett glas rödvin hör till. Öl passar minst lika bra, tycker jag.

MJÖLKFRITT:

Kontrollera att korven är mjölkfri.

Kommentera

