När Mitt Kök kom till Jönköping och jag åt ostron

Under namnet Elmia Vårsalong arrangerades här i Jönköping bland annat mässan Mitt Kök i helgen som gick. Det var en liten men naggande god tillställning. På mässan fanns bland annat en massa provsmakningar av vin och småländsk mat. Det såldes ostar och honung, marmelader, lakrits och choklad korv, fisk och kökstillbehör.

Fisk Idag

Dagens höjdpunkter för min del var att jag åt ostron för första gången. Det har liksom inte blivit av tidigare, trots att jag gärna smakar på allt möjligt nytt. Så här glad kan man vara när man lyckats övertyga en person om att äta ostron. 🙂

Ostronätaren i egen hög person

Ostron var ju jättegott! En frisk smak av hav. Och det var inte alls så slemmigt som man hört. Lite så klart, men inte på ett otäckt sätt. Det gav mersmak kan jag säga.

Annika Svedberg

Jag lyssnade också på en kort föreläsning med Annika Svedberg om att ta tillvara på ogräs. Det vet ni som följer bloggen att jag gillar. Se till exempel receptet på denna kirskålspesto eller detta inlägg som ger ytterligare ett par tips på vad man kan göra goda saker av. Jag har alltid varit intresserad av olika örters nyttoeffekter. På föreläsningen fick man både lite tips på hur och till vad man kan använda ogräset. Annika finns på hudohalsa.com och jag hoppas kunna pricka in en örtvandring framöver för att lära mig mer.

Svenska utekök

En annan rolig monter var det nya uteköket från Svenska utekök. Det skulle man ha, så slipper man gå in och fixa med middagen när det är fint ute.

Jag samlade på mig en del information om lokala producenter, fik och affärer. Det kan bli roliga dagsutflykter i sommar. Ett par tips:

Werna Maten. De har en butik i Värmano, där olika producenter slår sig ihop för att sälja åt varandra. De har just fått en vagn som de kan ha på torghandel och marknader, så de dyker nog upp lite här och där med sina småskaligt producerade läckerheter framöver. www.wernamaten.se

Timjan Restaurang och Café. Ett café en bit sydväst om Vrigstad som utlovar hembakat och hemlagat. www.cafetimjan.se

Äppledalen – Smålands Toscana. Norr om Jönköping, på väg mot Gränna, finns sluttningar med klimatzoner perfekta för äppelodling. Här finns odlingar, butik, café och fina naturstråk för vandring eller cykelturer. Du hittar dem på Twitter  och Instagram som @appledalen. Här finns bland andra Rudenstams Bär och Frukt som gör god must och nektar. Passade på att köpa deras supergoda svartvinbärsnektar på mässan.  www.rudenstam.se

Innan vi gick, dottern och jag, köpte vi en kruka lagerblad. Den fick bli gå-bort-present till kvällens middag. Gillar att ge presenter man kan äta. Inte så förvånande kanske. =)

Ser fram emot nästa gång mässan kommer till Jönköping.

Kommentera

