Stekta maskrosknoppar

Varje år försöker jag utöka mina kunskaper om ätbara örter och ogräs. Denna gång sprang jag på en riktig delikatess: maskrosknoppar. Knopparna är inte beska som bladen, men var noga med att ta bort alla rester av stjälken. Smöret ger en nötig ton. Maskrosknoppar kan förgylla till exempel en kötträtt eller en sallad.   

Plocka valfri mängd, ca en liten näve per person. Jag har inte svårt att hitta knoppar som du ser… 

Putsa fnaset nertill och se till att inget av skaftet är kvar, skölj noga och låt rinna av.

 

Stek knopparna i smör i 3-4 min tills de mörknar något i färgen, salta lätt och pressa över lite citron. Servera varma. För sötare version: ringla över agavesirap eller honung. 

Du kan också riva i några rasp citronskal i slutet av stekningen för lite skarpare citronsmak. 

Knopparna passar till kött eller i en sallad. Eller bara mumsa som de är.

Kommentera

