Jordgubbssylt – sommar på burk

Jag älskar jordgubbar och ska erkänna att jag lägger rätt mycket pengar på dem under en sommar. Jag fryser in gubbarna i små påsar till fil och smoothies och i större påsar för att kunna göra sylt under vintern. Jag gör fruktbollar, jordgubbsbröd och kanske en paj. Men de flesta äter jag som de är eller med en tallrik filmjölk.

JordgubbssyltI år köpte jag färdigplockade gubbar från Oberga bärodling – fantastisk kvalitet och goda. Sedan plockade jag gubbar på mitt vanliga ställe: Ljungdahls utanför Jönköping. De var lika mumsiga som vanligt.

Här är mitt favoritrecept på jordgubbssylt just nu. Lagom fast för att funka som marmelad på en smörgås, men tillräckligt mjuk för att passa med mjölk och flingor. Ju mer gubbar i förhållande till socker, desto lösare sylt och kortare hållbarhet.

1,3 kg jordgubbar
1 påse syltsocker (1 kg socker färdigblandat med pektin)

Rena varma burkar, sköljda med Atamon (konserveringsmedel).

Skölj ev gubbarna. Skär dem i små bitar. Koka upp jordgubbarna med syltsockret under omrörning och koka sakta under fortsatt omrörning i 4 minuter.
Skumma noga och häll upp på varma, rena burkar som du stänger genast och vänder upp-och-ner.

Jordgybbssylt med nektariner

Jordgubbssylt med nektarinerByt ut ca 400 g av jordgubbarna mot nektariner. Skala och skär nektarinerna i små tärningar. Gör som ovan, men koka i 6 minuter. Mumsigt!

Kommentera

