Rumänien hann bara visa en matsida

Jobbet tog mig till Rumänien. Det var intensiva, spännande dagar.

Lösa hästar i Rumänien landskapLandskapet är fantastiskt med gröna, branta kullar som sedan blir bergssluttningar. Kontrasterna var stora. Ena stunden moderna bilar och storstadspuls.

Kor på vägI nästa (utanför stan) möter du ett par kor mitt på vägen.

Fåraherde

Vid sidan betar ett par lösa hästar och en bit bort vallar en herde sina femtio får med hjälp av ett gäng hundar. Och där kommer en familj på väg från potatisåkern sittandes i sin vagn dragen av två hästar.  På ena sidan vägen byggs nya hus för fullt bakom höga staket.

ruckelPå andra sidan står romernas ruckel och ungar, hundar och hästar är ute på vägen.

Buffé

På matsidan hann jag inte uppleva hela Rumäniens utbud. Kanske inte heller det bästa. Jag hann äta mycket charkprodukter såsom korv, rökt fläsk, fettgrevar och olika ostar. Kåldolmar, polenta och schnitzel fanns också på menyn. Tydligt tyskinfluerat, men även serbiskt och ungerskt.

buljong med klimp

På pensionatet vi bodde på fanns värdinnan  Teresa som såg till att proppa i oss fantastisk soppa på egen buljong och klimp (polenta/mamaliga) – veckans godaste mat. Sedan kom schnitzeln och korven och kåldolmarna. Allt var gott och jag gillar både korv och kål, men eftersom man åt ungefär samma mat överallt, så blev det lite svårt att uppskatta till slut. Lite kräset av mig, jag vet. Luncherna innehöll korv, pastej, fläsk och schnitzel/stekt kött. Buffémiddagen innehöll i princip detsamma, med lite variation, och den sittande middagen var en lite bättre version av samma, snyggt upplagt.

middag

IMG_0012

IMG_0013

Till saken hör att det var värmebölja mitt i september, över 30 grader varmt. Och då är man inte lika hungrig. Jag önskar att jag hade hunnit gå in i en vanlig mataffär för att kolla vad rumänen handlar hem efter jobbet. Måste alltså komma tillbaka.

kringla

Det bröd jag åt var för det mesta vitt och industribakat. Men på stationen i Bukarest hittade jag salta, varma kringlor med vallmo på. Det fanns någon annan smak också med vallmon, kanske rostad fänkål eller lakrits. De var väldans goda. Troligen halvfabrikat, men de kostade också bara 1 lei, eller 2 kronor styck.

landskap

Oops, hann inte fota kringlan innan den hamnade i magen medan tåget for fram genom det vackra landskapet.

Vad jag gjorde i Rumänien när jag inte åt? Jag bidrog till genomförandet av en skogsmässa ute i skogen. Kolla trädet!

träd

 

 

 

Kommentera

