Quindim – brasiliansk ägg- och kokosdröm

Solgul och sockersöt dessert med kokosbotten. Bottnen bildas vid gräddningen när kokosen flyter upp i formen och gräddas. Konsistensen på quindim påminner om pannacotta eller pudding. Rätten blir helt mjölkfri om du använder mjölkfritt margarin istället för smör till formen och i smeten.

IMG_3625

Jag har halverat receptet jag fick från den brasilianske foodien Jorge. Det räcker ändå till 6 personer om du och ditt sällskap inte är superdessertätare.

10 äggulor
250 g socker
2,5 dl kokosmjölk, knappt (1 cup)
0,5 msk smält smör
50 g riven kokos
0,5 msk vetemjöl
0,5 tsk vaniljpulver

DSC_0866

Sila äggulorna genom en finmaskig sil så att hinnorna blir kvar i silen.

Smörj en form med smör och sockra den. Jag valde en brödform eftersom jag här har halverat mängden smet jämfört med receptet jag fick, men det är vanligt att använda en sockerkaksform med hål i mitten. Och då bör det vara en solid form som inte har löstagbar kant.

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa äggulorna och sockret en stund. Det behöver inte bli fluffigt, men sockret ska kännas väl blandat med äggen.

Rör ihop riven kokos, mjöl och vanilj och rör ner i äggvispet.

Tillsätt kokosmjölken och det smälta smöret och rör till en smet.

DSC_0872

Häll smeten i formen och ställ den i en form med vatten i ugnen. Grädda i vattenbadet i ca 40 minuter eller tills smeten stannat. Prova med en sticka. Stickan ska vara torr när quindim är klar. Om ytan börjar se alltför gräddad ut kan du täcka den med aluminiumfolie.

DSC_0875

Den ugn jag använde har några år på nacken och är lite otillförlitlig. Jag fick grädda dubbla tiden! Så misströsta inte om det verkar som om smeten inte stannar. Låt den stå i ugnen lite till.

DSC_0877

Låt svalna i formen en stund. Stjälp sedan upp desserten på ett fat. Låt kallna helt. Dela i portionsbitar vid servering. Förvara gärna quindim i kylen. Den håller flera dagar.

Om du vill uttala namnet på rätten korrekt rekommenderar jag någon av de portugisisksråkiga filmer på nätet som visar hur man gör denna mumsiga dessert.

One response to “Quindim – brasiliansk ägg- och kokosdröm

  1. Såg riktigt, riktigt gott ut!

Kommentera

